Vanaf 1 oktober 2009 gaat de nieuwe spam-wetgeving van kracht. Op zich zal iedereen daar blij mee zijn, want we hebben allemaal een hekel aan deze ongevraagde berichten, maar hoe zit dat nu met bepaalde PR-activiteiten?

In de huidige wetgeving is het versturen van een persbericht naar een journalist al te classificeren als SPAM. De journalist is immers een natuurlijk persoon, de boodschap heeft een commercieel, charitatief of ideëel doel, en vaak heeft de journalist niet om dit bericht gevraagd. Dat houdt in dat een kwaadwillende journalist een spamklacht kan indienen bij de OPTA als je hem of haar een persbericht stuurt. In de regel gebeurt dit niet omdat veel journalisten persberichten nodig hebben om nieuwtjes te verzamelen.

Een goede oplossing hiervoor is het versturen van persberichten naar algemene redactieadressen. Een redactie is tenslotte geen natuurlijk persoon. Maar dat gaat dus veranderen per 1 oktober 2009. Vanaf 1 oktober 2009 worden persberichten, verstuurd aan bedrijven en redacties, ook gezien als SPAM als zij ongevraagd (zonder expliciete toestemming) verzonden zijn.

Welke maatregelen moet een PR-bureau of PR medewerker treffen om boetes te voorkomen

Voor het versturen van persberichten zul je opnieuw je database moeten opbouwen. Hierbij zal je helaas een passieve rol moeten spelen.

  1. Biedt journalisten en redacties de mogelijkheid zich aan te melden voor het ontvangen van persberichten. Dit zal je per klant of interessegebied apart moeten doen. Elke aanmelding zal extra bevestigd moeten worden per e-mail.(double opt-in)
  2. Onder elk persbericht moet de mogelijkheid aanwezig zijn voor een journalist om zich af te melden voor het ontvangen van persberichten.(opt-out)
  3. Houdt een goed bestand bij met daarin de aanmelding en afmeldingen. Je zult bij een klacht moeten kunnen aantonen dat je toestemming hebt voor het versturen.

Daarnaast zal je moeten zoeken naar andere wegen om je boodschap bij de media onder de aandacht te brengen.

Enkele suggesties waar je aan kunt denken

  1. Maak gebruik van openbare persdiensten voor de distributie van je persberichten. Er zijn vele gratis persberichten diensten waarop je de persberichten kunt aanbieden.
  2. Zet een eigen newsroom op met daarbij de mogelijkheid om te abonneren op RSS feeds. Maak deze mogelijkheid zo uitgebreid mogelijk, dus per klant en per onderwerp.
  3. Loop je huidige database goed door en kijk bij elke media of je on-line kunt vinden waar je persberichten mag aanbieden. Als er op een site staat dat persberichten verstuurd kunnen worden naar pers at xxxx.nl gebruik dan dat adres. Onthoud wel dat de mogelijkheid voor afmelden aanwezig moet blijven.

Al met al veel ingrijpende wijzigingen die de nieuwsvoorziening in Nederland kunnen beïnvloeden. Of het een goede ontwikkeling is betwijfel ik. Journalisten en redacties hebben tenslotte hun nieuwsbronnen (gevraagd of ongevraagd) nodig om hun werk te kunnen doen.

Deze blogpost is eerder geplaatst op Marketingfacts op 26 augustus 2009.