PR-medewerkers zetten Twitter steeds vaker in om de boodschap van hun klant of bedrijf onder de aandacht te brengen van hun schaarse volgelingen. Er zijn echter nog een aantal extra leuke mogelijkheden die te vaak onbenut blijven. Je kunt natuurlijk hopen dat je bericht gelezen wordt door je volgelingen en dat een enkeling het ook een Re-tweet waard vindt. Maar waarom zou je het allemaal op eigen kracht doen?

Net als bij vele Nederlandse Twitteraars staat Maxime Verhagen bij mij in de lijst op twitter. Door alle publiciteit om zijn persoon, heb ik hem een keer toegevoegd en ben ik daarna vergeten hem te verwijderen.Hij valt ook niet echt op tussen de vele automatische nieuwsfeeds op Twitter die je overstelpen met tweets, dus je denkt er ook niet aan.

Totdat ik onlangs een leuke Tweet voorbij zag komen van Verhagen. Hij kwam te laat op een vergadering doordat hij door een aantal kaasboeren werd tegengehouden. Verhagen kon het niet laten om een stukje mee te snoepen en heeft dat zelfs digitaal vast laten leggen. Gemiste kans voor dit kaas-promotieteam want niemand weet nu wie ze zijn. De afbeelding is nu meer dan 1.000 keer bekeken; Maxime Verhagen heeft ruim 20.000 volgelingen. Mijn tip voor pr-bureaus en marketeers die een nieuw product onder de aandacht willen brengen: wacht Maxime Verhagen op, overstelp hem met je product, zorg dat je merknaam duidelijk in beeld is en laat Verhagen het, desnoods onder dwang, op Twitter zetten. Je bereikt in één keer 20.000 mensen.

Als de volgelingen van Maxime Verhagen niet tot jouw doelgroep behoren, kun je het ook proberen bij een aantal andere BT’ers (bekende twitteraars). Er lopen in Nederland veel twitteraars rond die een heel arsenaal aan volgelingen hebben.

Zo heeft Paul de Leeuw ook een redelijk aantal volgers, maar zal hij minder snel over te halen zijn. Denk goed na welke BN’er goed bij jouw merk zou passen en volg deze op Twitter. De meeste BN’ers vinden het heerlijk om altijd te vertellen waar ze zijn of waar ze naartoe onderweg zijn. Het moet dus niet al te moeilijk zijn om ze te onderscheppen. Succes verzekerd.

Deze post is eerder gepubliceerd op Marketingfacts op 16 september 2009.