Gistermiddag werd ik gebeld door een journalist van De Pers inzake de ophef omtrent de overname van Hyves door TMG. Zij hadden mij op Twitter gevonden omdat ik de ont-hyve actie een beetje overdreven vind en omdat ik de feitelijke cijfers had genoemd.

Een stukje uit het artikel:

Volgens social media-consultant Jan Willem Alphenaar is het onthyven dan ook ‘een hype’je’. ‘Het is nogal overdreven. Eerdere acties voor onthyven hadden ook weinig effect. Net zoals de boycot van De Telegraaf waartoe werd opgeroepen omdat ze Ruben belden na de vliegramp in Libië.’

Alphenaar constateert dat de overname vanuit bedrijfsmatig oogpunt slim is. TMG is al eigenaar van populaire sites als Telegraaf.nl, GeenStijl.nl en Relatieplanet.nl en gaat door de overname van Hyves (gecorrigeerd voor overlap) per maand van ruim 8,5 miljoen Nederlanders van 13 jaar en ouder bereiken: 62 procent van alle Nederlanders. Daar smullen adverteerders van. Hoeveel TMG voor Hyves betaalt is niet bekendgemaakt. Analisten schatten het bedrag op tussen de 40 en 60 miljoen euro.

Alphenaar verwacht dat TMG veel synergievoordelen haalt uit de overname van Hyves. Zo kunnen tweehandsverkoopsite Speurders.nl en de Hyves-marktplaats samenwerken. Ook verwacht hij dat de Telegraaf via Hyves meer lokaal nieuws kan vergaren. Dat Hyves impact kan hebben bleek vorige maand toen 25.000 mensen zich via een actie op de site aanmeldden voor orgaandonatie.

Lees hier het hele artikel.