J.W. Alphenaar - spreker en kennisdeler
19
DEC
2010

De PR-waarde van een Twitterbericht

Zoals sommigen weten heb ik een achtergrond in de PR-wereld.

Daar was het soms hard aanpoten om te zorgen dat onze klanten in het nieuws kwamen. Elke keer weer creatieve persberichten uit handen van onze talentvolle schrijvers onder de aandacht brengen bij de juiste journalisten en redacties. Met veel inzet en een beetje geluk, lukte het dan om inderdaad wat media aandacht te krijgen.

Na de beginfase van DSBTheMovie, waar het nieuws werkelijk als een sneeuwbal is gegaan, nadat Quotenet het had opgepikt via LinkedIn weet ik dat het allemaal anders kan.

Dit weekend plaatste ik een eenvoudig bericht op Twitter

Dat dit bericht ineens opgepikt werd door NOS Headlines (die mij meteen weer belden voor een interview), RTL-Nieuws, RTV-NH en vele anderen laat weer eens zien dat PR soms zo onvoorstelbaar en onvoorspelbaar kan zijn. Vandaag ook weer een radio-interview gedaan op Studio040, waarvoor Jacqueline Butti me vannacht op Facebook benaderde.

Vanmiddag ook in het nieuws bij de TV-uitzending van RTV-NH. Die staat nu ook op MSN en er zullen nog velen volgen.

De film is in dit weekend ook al meer dan 2.000 keer bekeken.

Lang leve PR 2.0

About the Author
Jan Willem Alphenaar - spreker en kennisdeler.
  1. David

    Wat is dan nu de PR waarde van datTwitterbericht? Of is de titel van het artikel dan ook creatieve PR?

    • JW

      Artikel op RTl-Nieuws.nl – 2000 (gok)
      Artikel op NOS-Headlines – 2500 (gok)
      Teletekst bericht – 250 (gok)
      RTV-NH – 2000 (gok)
      En alle websites er omheen, toch een ruime 10.000 euro aan mediawaarde. Maar zoals vaak in PR-land gedaan, geen effectieve meetmethode :)

      2500 video views is in ieder geval het resultaat. Ik denk dat dat de echte waarde is in dit geval.

  2. Matthijs

    10k met 1 twitterbericht. Dat had de kop moeten zijn ;)

  3. Roland1976

    Jan Willem, mij lijkt het toch echt om de inhoud te gaan en niet om puur het Twitterbericht. Ja, je kunt voortaan ook exposure bereiken via andere manier dan het standaard persbericht. Maar dan gaat het toch nog steeds a) om inhoud en b) om een goed netwerk. En ja, in dit geval lijken beiden snor te zitten. Dus dat complimentje heb je binnen ;-)

    • JW

      @roland1976: Je hebt helemaal gelijk.
      Het berichtje stelde zelf inhoudelijk niet veel voor, maar het onderwerp staat sinds vorig jaar op de Radar bij de media
      Dat medianetwerk is ondertussen kwalitatief sterk genoeg om met een klein twitterberichtje te activeren :)