Online Reputatie Management wordt steeds belangrijker. Hoe anderen jouw online reputatie ervaren bepaalt voor een belangrijk deel of mensen zaken met je willen doen of vrienden met je willen blijven. Het is naïef om te denken dat dit niet belangrijk is. Dat is het namelijk wel! Maar in de loop der jaren heb je op zoveel websites ooit een profiel aangemaakt met verschillende nicknames en e-mailadressen dat je het zelf bijna niet meer bij kunt houden.

Als ik even kort nadenk dan kom ik al gauw op mijn actuele accounts die ik dagelijks bijhoud, namelijk: LinkedIn, Twitter, FaceBook, Hyves en YouTube.

Vergeten accounts

Maar ik heb ook ooit accounts aangemaakt op Plaxo, Ning, Xing, Mindz, Schoolbank, MySpace, WieoWie, MSN, Lexa etc.. en die bevatten allemaal verouderde informatie. Accounts waarvan ik de wachtwoorden niet meer weet en ook niet meer welk e-mailadres ik daarbij gebruikt heb. Gelukkig scoren die accounts niet hoog op Google, maar als ze daar nu ineens extra aandacht aan SEO zouden besteden, dan zou dat wel eens kunnen veranderen. Maar het zijn ook partijen waarvan je nooit weet wie je gegevens nog meer krijgt en waardoor je wel eens extra spam zou kunnen krijgen.

Het is allemaal handel

Een gat in de markt volgens het Amerikaanse Abine.com dat zichzelf profileert als een Online Privacy Company. Vorige week lanceerden zij een nieuwe dienst, genaamd DeleteME. Misschien wel een gouden concept en een interessante kans voor Boris Veldhuijzen van Zanten om een specifiek op Nederland gerichte variant te ontwikkelen. De video van DeleteMe spreekt in ieder geval voor zichzelf.

Eerder gepubliceerd op Marketingfacts.