Vorige week gebeurde iets waar ik niet op gerekend had.

Ik had een lezing gegeven en naderhand voelde ik al dat er iets niet goed zat. Het enthousiasme dat ik normaal tegenkom na de presentatie was wel aanwezig, maar niet bij mijn contactpersoon.De volgende dag kwam het bericht van hem dat hij teleurgesteld was. Mijn verhaal was wel goed, vlot en vermakelijk, maar kwam niet overeen met hetgeen hij verwacht had qua inhoud.

Er was iets misgegaan in het contact vooraf, omdat ik erg slecht bereikbaar was. Mijn schuld, maar ik had even een aantal andere zaken lopen, naast de presentaties waar ik teveel aandacht aan gaf.. Daardoor had ik me anders voorbereid, dan de klant gewild had. Uiteindelijk zijn we er uitgekomen en is het opgelost, maar het geeft een enorm rot-gevoel. Dit had ik nog niet meegemaakt bij de meer dan 100 lezingen die ik ondertussen heb gegeven.

Wijze les.

Maar zoals altijd, van je fouten kun je leren. Ook ik. Het was alleen jammer dat dit er ook voor zorgde dat ik onzeker werd over mijn volgende lezingen. Heb ik ze wel goed voorbereid, mis ik niets?

Ik heb ze allemaal opnieuw voorbereid, opnieuw de briefings en afspraken doorgelezen. Volledig nieuwe opzetten gemaakt en er voor de volle 100% voor gegaan. En gelukkig, de afgelopen vijf presentaties, overigens allemaal totaal verschillende onderwerpen, gingen weer heerlijk. Dat is ook hoe het moet gaan. Goed voorbereid, goede energie en een enthousiaste groep achteraf. Mijn onzekerheid heeft gelukkig maar even geduurd en was bij de eerste presentatie al weer verdwenen. Door de voorbereiding en omdat ik weet dat ik het kan.

Moet ik dit dan wel op mijn website neerzetten, waar ook mijn potentiële nieuwe opdrachtgevers komen? Ja, eigenlijk wel. Ik wil hiermee aangeven dat ik voor de volle 100% ervoor wil zorgen dat mijn presentaties een succes zijn. Dat is goed voor de toehoorders, dat is voor mij fijn en het levert uiteindelijk de beste mond-tot-mond reclame op.