J.W. Alphenaar - spreker en kennisdeler
06
FEB
2011

Billboards en de ROI van Social Media

Er wordt veel gesproken over de Return on Investment (ROI) bij Social Media.

David Meerman Scott gaf eens, toen hem gevraagd was wat de ROI van Social Media was, het veelzeggende antwoord: Wat is de ROI van een Billboard reclame?
En dat is precies waar het om gaat, je kunt niet alles direct meten. Ondertussen ben ik er al wat verder mee en zal ik binnenkort een ROI systeem voor Social Media inclusief een template voor een ROI-rapportage publiceren. Maar tot die tijd houden we even vast aan de uitspraak van David Meerman Scott.

Voor een presentatie later deze week was ik dus op zoek naar een leuke afbeelding van een Billboard. Ik kwam er echter zoveel tegen dat ik ze maar even hieronder zet. Dit geeft meteen een leuke vergelijking aan met Viral campaigns. Als je een leuke actie bedenkt op het gebied van online communicatie of social media dan kan dat zomaar op allerlei websites terugkomen. Wees net zo creatief als deze billboard makers en wie wat wat er van komt.

Bron: http://www.alami.com/2008/04/29/funny-billboards/

Bron: http://www.dribbleglass.com/subpages/billboards61a.htm

Bron: http://funniez.net/Funny-Pictures/omg-you-fail.html

Bron: http://www.funniest-commercials.net/2010/12/funny-billboards-10-pictures.html

Bron: http://www.funniest-commercials.net/2010/12/funny-billboards-10-pictures.html

Bron: http://www.eglobe1.com/2006/08/30/great-divorce-idea-using-billboard/

Bron: http://www.funny-games.biz/pictures/1149-tooth-care-billboard.html

Bron: http://www.2pep.com/extreme-funny-stuff/super-funny-pics-of-accident-billboard-crazy-fun-worlds-funniest-silly-weird-pictures-cool-images.html

About the Author
Jan Willem Alphenaar - spreker en kennisdeler.
  1. Jos Govaart

    En toch ben ik he-le-maal niet van de David Meermann Scott school. Lekker makkelijk om te zeggen dat je sociale media gewoon nodig hebt, zoals je telefoon. Typisch guru-gedrag waarmee je tov een opdrachtgever of baas geen steek verder komt.

    • JW

      Dat ben ik dus helemaal met je eens.
      Ik denk dat je wel degelijk de ROI kunt meten, mits je een goed onderscheid maakt tussen de volgende zaken:
      - korte termijn vs lange termijn
      - reputatie
      - direct traffic
      - conversie van die traffic
      - google vermeldingen
      - etc…

      maar binnenkort meer (veel meer) onderbouwde ROI meetwaarden.

  2. Jos Govaart

    Overigens wel erg leuke billboards!

  3. Paul Scholte

    Vond se stelling in de slideshare die je eerder twitterde wel overtuigend: ROI social media moet uitgedrukt worden in termen die horen bij de bedrijfsdoelstellibgen. Dus omzet,groei aantallen transacties, kostenreducties, groei klanten, etc…
    Uit jouw lijstje krijg ik toch weer de indruk dat je ROI wilt uitdrukken in contactmomenten, reputatie, etc.

    • JW

      oh maar dat lijstje is slechts een klein onderdeel.
      Ook de bedrijfsdoelstellingen komen aan bod.