Net als elke moderne organisatie heeft HEMA ook een pagina op Facebook.
Dat is een prima manier om in contact te blijven met je doelgroep.

De HEMA is in het nieuws gekomen omdat zij van een medewerker het contract niet hebben verlengd omdat deze dame in kwestie gevraagd werd niet meer haar hoofddoek te dragen tijdens werktijd.

De HEMA heeft daar netjes op gereageerd (over transparant gesproken) met het volgende statement:

In de pers verschijnen artikelen over het ontslag van een Belgische medewerkster (uitzendkracht) in Genk vanwege het dragen van een hoofddoek. In België is het dragen van een hoofddoek in principe niet toegestaan bij winkelketens, supermarkten en publieke functies. In tegenstelling tot Nederland maakt de hoofddoek geen onderdeel uit van de bedrijfskleding.

De Belgische medewerkster heeft gevraagd of zij een hoofddoek kon dragen. In eerste instantie is hiermee ingestemd. Als gevolg daarvan kwamen er veel negatieve reacties van klanten. De medewerkster is daarom gevraagd haar hoofddoek niet meer te dragen. Het is haar keuze geweest dit niet te willen doen, daarom is haar contract niet verlengd.

Het aparte hierin is dat HEMA nu volledig afgebrand wordt terwijl ze een goed basisprincipe hanteren, namelijk transparantie.

Wijze lessen?
Uit deze case, die voorlopig nog wel door gaat, kun je een aantal conclusies trekken:

  • Transparantie is helemaal niet zo belangrijk bij Social Media.
  • Reacties op Social Media zijn vaak oer-reacties zonder echt te weten waar het over gaat.

Wat had HEMA anders moeten doen?

Overigens een erg leuk stukje uit het artikel van de Standaard: De woordvoerster van de Nederlandse Hema-hoofdzetel windt er geen doekjes om.