Van wie is jouw netwerk eigenlijk?

Jarenlang werk je tijdens je carrière aan het opbouwen van een netwerk. Als je werkzaam bent in een commerciële functie of een communicatie functie draait je hele functioneren om je netwerk. Daar haal je je business uit en daar kun je je boodschap kwijt. En als je dat in loondienst inzet heeft dat veel waarde voor je werkgever. Ik weet nog goed dat een van de vragen die een werkgever mij stelde toen ik in 1996 voor hem ging werken was, hoe goed is je netwerk?

Je netwerk bepaalt je waarde

Je waarde wordt dus mede bepaald door je netwerk. Tegenwoordig is dat natuurlijk ook online doorgevoerd. Professionals met een grote schare volgers op Twitter en een sterk opgebouwd netwerk op LinkedIn krijgen soms sneller zaken voor elkaar dan mensen zonder deze netwerken. Een netwerk dat je moet onderhouden, koesteren en gaandeweg moet uitbreiden.

En dan ga je weg

Op een gegeven moment kom je op een punt in je carrière dat je niet verder kunt bij de organisatie waar je werkt. Je hebt, wel of niet via je netwerk, een andere uitdaging gevonden bij een andere organisatie waar je wel hogerop kunt. Dat is mooi! Je baas is er niet blij mee, maar hij heeft je niet genoeg te bieden om je vast te houden. Je hebt netjes een opzegtermijn en daarna moet je je lease-auto, telefoon en laptop inleveren. Ook eventuele papieren die je nog hebt en vroeger kwam daar ook je rolodex of map met visitekaartjes bij. Vanaf dat moment ben je niet meer verbonden met het bedrijf en de klanten.

De kleine lettertjes

Toen je bij het bedrijf in dienst kwam heb je bij het tekenen van je contract ook getekend voor een concurrentiebeding of relatiebeding. Dat is standaard en op dat moment ben je zo bij en enthousiast dat je daar aan de slag gaat, dat je daar niet eens op let. Je werkgever heeft dit echter ingebouwd om ervoor te zorgen dat je niet naar een concurrent gaat en zijn klanten meeneemt. En daar heeft je werkgever gelijk in, want dat is zijn bestaansrecht.

Netwerk verwijderen?

Maar tegenwoordig heb je je klanten en collega’s en andere zakelijke relaties opgenomen in LinkedIn. Je Twittert op dagelijkse basis met deze zelfde en andere zakelijke contacten. Soms zelfs met concurrenten. Moet dat nu ook stoppen nu je weggaat bij het bedrijf? Zijn de relaties die jij op LinkedIn hebt niet onderdeel van jouw waarde? Of zijn het relaties van je werkgever?

Informeren relaties

Bij veel organisaties is het verboden om klanten te informeren dat je weggaat naar een andere werkgever en dat je daar hetzelfde werk gaat doen. Dat is namelijk een uitnodiging om als klant mee te gaan. Logisch verbod dus. Vaak mag je ook twee jaar lang niet deze klanten actief benaderen, laat staan ze een zakelijk aanbod te doen. Dat staat allemaal in je relatiebeding.

En LinkedIn dan?

Op LinkedIn geef je aan wie je actuele werkgever is. Al je contacten kunnen dit lezen in de status-updates en in het mailtje van LinkedIn met alle netwerk-updates. Op die manier informeer je feitelijk je oude klanten dat je ergens anders werkt, waar je werkt en wat je eventueel voor hen kunt betekenen. Ook al doe je het niet direct, ze weten het wel. Het is aan jou om niet in te gaan op een toenadering van deze klanten want dan ben je in overtreding.

10.000 euro boete.

Op 22 maart heeft de rechtbank in Arnhem iemand veroordeeld tot het betalen van een boete van 10.000 euro in verband met het overtreden van het relatiebeding via LinkedIn (bron: Jobbroker). De persoon in kwestie had, na zijn dienstverband, een klant toegevoegd als relatie. Dit is in strijd met het beding en daarom heeft de rechter deze boete opgelegd.

En nu?

Hier kunnen we van leren dat je geen klanten van je vorige werkgever mag toevoegen aan LinkedIn terwijl het relatiebeding nog geldig is. Maar hoe zit het met bestaande relaties op LinkedIn. Wordt de volgende stap dat een werkgever een lijst geeft met LinkedIn relaties die je moet verbreken?

Mijn punt.

Een relatiebeding is niet meer van deze tijd. Althans niet in de huidige vorm. Elke werknemer heeft tegenwoordig een netwerk. Maar van wie is dat netwerk? Is het netwerk dat je opbouwt tijdens je betrekking bij een werkgever, van de werkgever of is het jouw netwerk? Moet je je netwerk voor twee jaar parkeren als je naar een andere werkgever gaat? Ik denk interessante stof waar we in de toekomst misschien nog wel veel rechtszaken over gaan zien.

Eerder gepubliceerd op Marketingfacts.nl – Zie daar ook de reacties!

About JW

Jan Willem Alphenaar - spreker en kennisdeler.
This entry was posted in LinkedIn, Marketingfacts, Social Media ontwikkelingen and tagged , , , , , . Bookmark the permalink.