Uit het eerder genoemde onderzoek van Ogilvy in Australie onder 300 pr-professionals wordt ook duidelijk hoe de respondenten het pr-vak in de toekomst zien.

De grootste rol voor de pr-professionals in 2021 is het helpen van organisaties om ‘socialer’ te worden.

Als jij over tien jaar succesvol wil zijn in pr dan zijn dit volgens de Australische pr-pro’s de belangrijkste eigenschappen:

Klant-zijde

  • Storytelling – In staat zijn om verhalen (content) voor diverse doelgroepen begrijpbaar te maken (25%)
  • Controle over alle communicatiekanalen (20%)
  • Verbinden van het bedrijf met de klanten – klinkt bekend (19%)
  • Verantwoordelijk voor het bedrijfs ‘geweten’. Oftewel, transparantie en eerlijkheid gaan belangrijkers worden (10%)
  • Het vermogen om gespecialiseerde bureau’s aan te sturen (5%)
  • In staat zijn om ideeën en concepten te bedenken en intern te verkopen (5%)

Bureau-zijde

  • Storytelling – In staat zijn om verhalen (content) voor diverse doelgroepen begrijpbaar te maken (24%)
  • Strategisch denken (22%)
  • In staat zijn om alle kanalen te implementeren (15%)
  • Specialisatie in specifieke sectoren (11%)
  • Centrale punt voor ideeën (10%)
  • Creëren en verzamelen van content (8%)

Storytelling is de sleutel.
Overduidelijk is het in ieder geval dat storytelling als zeer belangrijk gezien wordt. Op dit moment is dat al een van de succesfactoren van goede PR. Maar over tien jaar, volgens dit onderzoek, het allerbelangrijkste. Daarnaast moet je in staat zijn deze verhalen ook te verkopen intern (of aan je klant) en te distribueren over de diverse kanalen.

Entertainen voordat je kunt informeren.
63% van de respondenten denkt dat je het publiek moet vermaken voordat ze je informatie lezen. Oftewel, makkelijker kunnen we het niet maken, wel leuker.

 

Deze post heb ik geschreven op PowerPR.nl.
Lees hier het hele bericht