Onlangs kwam ik op een interessante site, The Inconvenient PR Truth. Deze site stelt de vervuiling die pr-professionals veroorzaken met al hun persberichten aan de kaak. Met name in de huidige digitale communicatie wereld waarbij elk kanaal wordt ingezet om content te pushen, vallen de pr-professionals op een vervelende manier op.

En ja, er worden enorm veel teksten geschreven door journalisten en bloggers over hoe vervelend ze de pr-wereld vinden. Dus het is ook wel logisch dat een beweging als deze bestaat. Maar is het ook ergens op gestoeld?

Ja, enigszins wel. De grootste irritatie (vervuiling) online is irrelevantie.

Bekijk eerst deze zeer professioneel opgezette video eens, die overeenkomsten vertoont met The Inconvenient Truth van Al Gore.

 

Natuurlijk kun je zeggen dat het een overdreven actie is. Een beetje ‘over-the-top’ maar de achterliggende boodschap is toch wel belangrijk. Journalisten en bloggers worden overspoeld met irrelevante persberichten. Dat was al in het tijdperk van de fax, maar daar kon je als journalist toentertijd weinig tegen doen. Nu kun je afzenders (pr-professionals) blokkeren en zelfs aanmelden als spammer.  Dat houdt in dat je als pr-professionals die journalist of blogger nooit meer kunt bereiken met een persbericht. Er wordt dus ook een oproep gedaan om beter je best te doen als pr-professional.

Bill of rights.
Gebaseerd op allerlei klachten en artikelen van journalisten en bloggers is er een lijst samengesteld met rechten van de journalist ten opzichte van pr-professionals. Een soort concept richtlijn die zeker relevant is en voor elke pr-professional een wijze les kan zijn. Lees de lijst en print hem uit.

Deze website en beweging is overigens opgezet door Realwire, een persberichten distributeur, die hiermee misschien ook wel een wit voetje probeerde te halen bij de journalisten. Maar ze hebben vooraf wel onderzoek hiernaar gedaan.

 

 

Deze post heb ik geschreven op PowerPR.nl.
Lees hier het hele bericht