12 tips om bloggers te benaderen

Op de website van David Spark kwam ik een interessant artikel tegen. Tijdens de PR summit in San Francisco heeft hij samen met vier andere bloggers vragen beantwoord van pr-professionals over hoe zij het beste bloggers kunnen bereiken.

Op basis daarvan is een lijstje samengesteld met 12 handige tips die net zo goed in Nederland werken. Ik heb ze hieronder met een eigen interpretatie uitgewerkt.

De beste manieren om aan je blogger-relations te werken zijn:

1. Hou het kort en krachtig. Maak de pitch niet te lang, als de blogger interesse heeft kun je altijd meer informatie sturen.,

2. Vermijd het woord: ‘Persbericht’. Bloggers schijnen deze meteen weg te gooien en hier zelfs rules voor te hebben ingesteld in Outlook en Gmail.

3. Persoonlijke benadering is goed, maar niet nodig. Bloggers snappen dat je ze niet allemaal persoonlijk gaat benaderen. Een massaal uitgestuurde boodschap kan gewoon verstuurd worden als het onderwerp maar klopt.

4. Op de radar van de blogger komen is al een overwinning. Als een blogger over je concurrent heeft geschreven wil dat niet zeggen dat hij over jou of jouw klant wil schrijven. Het kan echter geen kwaad om hem te informeren over jouw product of dienst. Bloggers willen graag alternatieven kennen en bij een volgende publicatie weten ze je te vinden.

5. Niet zeggen: Ik ook. Als een blogger over je concurrent schrijft, ga er dan niet meteen inhoudsloos op reageren. Het heeft geen zin om te zeggen: Dat doen wij ook. Het is veel zinvoller om mee te gaan in de discussie onder het artikel, maar dan inhoudelijk. De lezers van de blog zijn tenslotte geïnteresseerd in het onderwerp dus als jij iets zinvols toevoegt kan dat zeker in jouw voordeel werken.

6. Niet bellen! Bloggers schijnen hier allergisch voor te zijn. Gelukkig zijn er genoeg andere kanalen om ze te bereiken.

7. Iets is pas dringend als het dringend is. Bloggers lezen graag berichten met in de titel, woorden als dringend of belangrijk. Misbruik dit niet. Als je niet dringend of niet belangrijk bericht op deze manier brengt sta je zo op de zwarte lijst en komt geen enkel van jouw berichten nog aan.

8. Dankjewel is genoeg. Als een blogger over je geschreven heeft is een bedankje genoeg. Geef hem geen kadootjes, dan voelt hij zich misbruikt.

9. Iedereen kan een verzoek indienen. Het interesseert een blogger echt geen reet of jij een pr-professional bent of gewoon de baas van een bedrijf. Als het interessant is dan is het interessant. De boodschap is belangrijker dan de boodschapper. Let wel, dit betekent niet dat een bericht klakkeloos voor waar wordt aangenomen!

10. E-mail blijft de beste methode, maar niet altijd. De bloggers uit het panel geven er de voorkeur aan dat je uit hun social space blijft. Dus ga ze niet pitchen op Facebook, Twitter, etc… Hou het gewoon bij e-mail. Uit ervaring weet ik dat journalisten met wie je een goede band hebt het totaal geen punt vinden als je een 1-op-1 pitch doet via een DM op Twitter of een belletje via skype. Maar daarover meer in een volgende post.

11. Opvolg mailtjes zijn toegestaan. Bloggers schijnen het niet erg te vinden als je ze nog een keer een reminder stuurt. Gewoon simpelweg omdat ze wel eens een mailtje missen. Verwacht niet op elk mailtje een reactie want daar hebben ze dan weer geen tijd voor.

12. Gedraag je als een journalist als je met een journalist wil praten. Ja, bloggers zien zichzelf als journalist volgens het panel van de PR summit. Dus stop met je marketing praatjes want daar houden ze niet van. Als je de interesse van een journalist wilt winnen moet je met ze levellen. Schrijf en praat als een journalist en ze zullen naar je luisteren.

 

Volgens mij zijn er nog veel meer tips te noemen die hier nog niet staan. Kom maar op met jullie tips!

 

Deze post heb ik geschreven op PowerPR.nl.
Lees hier het hele bericht

About JW

Jan Willem Alphenaar - spreker en kennisdeler.
This entry was posted in PowerPR, PR 2.0 boek and tagged , , , , , , , , , , . Bookmark the permalink.