Veel mensen hebben in een Twitter profiel staan: Deze berichten zijn op persoonlijke titel. Oftewel, ze hebben niets met mijn werk te maken.

Ik zeg het gewoon zoals het is: Fout!

Nu kun je dat wel overdreven vinden of ongenuanceerd, maar dat is het niet.
En dat kan ik heel eenvoudig uitleggen. Als jij Twittert onder je eigen naam dan is dat openbaar. Mensen die met je samenwerken, collega’s, klanten, managers en ondergeschikten zullen je zeker vinden. De dingen waar je in werktijd niet over praat, omdat je weet dat dat niet past in de bedrijfscultuur, zullen nu ineens naar boven komen. En ook al zeg je dat in je privé tijd, de mensen zullen dit toch tot zich nemen.

Het slotje?
Okay, maar wat nu als iemand Twittert met een slotje op zijn account? Dan kan de baas het toch niet zien of de partijen waarmee je zakelijk te maken hebt?
Ja dat klopt, maar je bent net zo kwetsbaar. Als jij een slotje hebt en ik kan jou volgen dan kan ik ook jouw bericht openbaar re-tweeten. Niet dat ik dat doe, maar er zijn er zat die dat doen.
De dialogen die je voert met andere mensen zonder slotje zijn ook te volgen voor de buitenwereld. Zelfs uit een halve dialoog is veel te halen. En vergeet niet die ene collega die je wel hebt toegelaten tot je Twittervolgers.

Enige oplossing – andere identiteit.
Als je echt niet wilt dat jouw Twitter gedrag op wat voor manier aan jou gekoppeld kan worden volg dan de volgende stappen:

  1. Neem een aparte nickname die niet naar jou te herleiden is.
  2. Zet niet, ik herhaal: NIET, je volledige naam in je profiel.
  3. Zet niet, ik herhaal: NIET, je eigen foto in je profiel.
  4. Zet niet, ik herhaal: NIET, je Twitter profiel op andere websites. Ook niet op je LinkedIn profiel.
  5. Twitter nooit over je echte identiteit of je werk.

En een andere optie is ook nog: doe het gewoon niet. Ga gewoon niet Twitteren als je denkt dat jouw gedrag niet gewenst is.

Een best wel korte tekst over dit onderwerp, maar ik wil dan ook graag veel reacties hieronder. Ben je het met me eens of juist niet? Heb je betere argumenten dan ik? Heb je goede tips om hier wel mee om te gaan? Laat het weten!

 

Deze post heb ik geschreven op PowerPR.nl.
Lees hier het hele bericht