Tijdens mijn lezingen en workshops krijg ik vaak de vraag: ‘moeten wij onze medewerkers nu onder eigen naam laten twitteren of niet?‘.

Twitter is bedoeld als mensending. En zo gebruik ik het ook. Ik twitter onder eigen naam. Ik volg ook alleen mensen terug. Geen bedrijven of mensen die zich verschuilen achter een logo.
Ik wil met mensen praten en naar mensen luisteren. Wat al die bedrijven te vertellen hebben, hoor ik het liefst via de medewerkers zelf. Dat is echt, dat is puur, dat is menselijk.

Maar dat is mijn eenzijdige kant in dit verhaal.

De andere kant
Natuurlijk zit er ook een risico aan. Stel dat jouw medewerker heel veel volgers heeft en regelmatig twittert over het vakgebied waar jouw bedrijf actief in is. Stel dat heel veel van die volgers ook echt geïnteresseerd zijn in die Tweets en dat dat een positieve bijdrage levert aan je bedrijfsresultaat. Hoe ga je er dan mee om als die medewerker weggaat naar een concurrent?

Wat nu als die medewerker een autoriteit is geworden met 60.000 volgers zoals de BBC-journaliste Laura Kuenssberg?
Laura stapt over van de BBC naar de concurrent ITV. En veranderde alvast haar Twitternaam van bbclaurak naar @itvlaurak.

Met het vertrek van een medewerker, vertrekt ook je publiek.
Laura begint pas in September bij ITV, maar het aantal volgers neemt ondertussen gewoon toe. Dit kost de BBC gewoon veel geld. Een journalist die een autoriteit is, zoals Laura, trekt veel traffic naar een website met haar tweets. Dit is met haar vertrek direct overgegaan naar de concurrent.

Kun je dit voorkomen?
Je kunt het ongetwijfeld voorkomen, maar dan moet je grondig aan de slag. Alle medewerkers die nu al namens je bedrijf Twitteren moeten een apart contract tekenen. In dit contract staat dat de Twitteraccount die ingezet tijdens de werkzaamheden, eigendom is van het bedrijf. Het is de medewerker niet toegestaan de naam hiervan te veranderen of de account te verwijderen bij het beëindigen van het dienstverband. Bij het einde van het dienstverband moet de account overgedragen worden aan de werkgever. Je zult er dan wel voor moeten zorgen dat je bedrijfsnaam in de account voorkomt. Zoals bij Laura. Want als Laura had getwitterd onder bijvoorbeeld @laurakeunssberg zou het een stuk lastiger worden.

Maar ik blijf dit lastig vinden. Als de medewerker vervangen wordt door een opvolger, die vrolijk de naam wijzigt, maar met een totaal andere toonzetting en frequentie gaat Twitteren, zullen mogelijk veel volgers afhaken.

Je kunt het beste ervoor zorgen dat je medewerker het zo leuk vindt bij jou dat hij of zij helemaal niet weg wil. Scheelt een hoop ellende, maar in de praktijk zal dit niet werken. Het gras lijkt altijd groener….

Alternatieve oplossingen?
Hoe kijken jullie hier tegenaan? Wat zijn jullie suggesties?

 

 

 

Deze post heb ik geschreven op PowerPR.nl.
Lees hier het hele bericht