Zonder maar een cent te investeren in televisieadvertenties is Twitter, na AT&T, het meest zichtbare merk op de Amerikaanse televisie. Men praat hier over de categorie product placement dus niet over nieuwsberichten aangaande Twitter. Dat blijkt uit een onderzoek van AdAge. De oorzaak ligt waarschijnlijk in het feit dat de programmamakers en de mensen die bijvoorbeeld in real-life shows voor komen dit ook in hun dagelijkse leven gebruiken. Goede promotie dus voor de Sociale Netwerken.

Social Media omdat het moet.
In Nederland storten televisiemakers en omroepen zich ook massaal op Social Media door bij elke programma hun Social Media kanalen te promoten. Facebook, Twitter, Hyves en YouTube profiteren hierdoor massaal van Free Publicity en dat is mooi, voor hen.

Ik sprak hier vorige week over tijdens het Nationaal Omroepcongres onder de titel: Social Media omdat het moet. De titel van de presentatie geeft het al aan, het moet om aansluiting te vinden bij je doelgroep.

Non, dans la France.
In Frankrijk, waar alles dat niet Frans is over het algemeen onderdrukt wordt door Franse producten en diensten zoals bijvoorbeeld muziek en televisieprogramma’s is deze vorm van product placement zelfs verboden.

Het idee van de Fransen is dat door het alleen maar noemen van Facebook, Twitter, YouTube etc… het onmogelijk wordt voor lokale of kleinere partijen nog aandacht te krijgen. Daar zit wel wat in maar of de overheid dat nu moet bepalen?

Zou dat in Nederland ook nog komen? Zou het, als Griekenland eindelijk opgelost is, een agendapunt worden op de Europese agenda?

Wat vinden jullie?
Hebben die Fransen een beetje gelijk? Krijgen kleine en nieuwe partijen zo te weinig kans? Moet de overheid zich hiermee bemoeien?

Bronnen: Mediabistro en BusinessInsider

Mashup-afbeeldingen: J.W. Alphenaar.

 

Deze post heb ik geschreven op PowerPR.nl.
Lees hier het hele bericht