Richtlijnen, brrrr. Dit lijkt gewoon niet te passen bij het begrip social. Social betekent vrijheid voor velen die je niet mag beperken met richtlijnen. Ik heb al meerdere organisaties geholpen bij het opstellen van dergelijke richtlijnen en vaak zijn ze ook gewoon nodig. Nodig omdat de organisatie een vertrouwenspositie heeft die niet door onbedoelde foutjes van medewerkers te grabbel gegooid mag worden (als jij als organisatie hier ook mee worstelt, neem dan contact met mij op). De richtlijnen zijn meestal dan ook een aantal simpele basisregels om iedereen nog even te wijzen op wat er wel en niet kan alsmede de mogelijke gevolgen van verkeerde acties. Gewoon, een hulpmiddel voor die medewerkers die het niet weten.

Verspreiden in de organisatie
Als je als organisatie dan dergelijke richtlijnen hebt opgesteld dan is het zaak ervoor te zorgen dat deze verspreid worden onder de medewerkers en dat ze ook geaccepteerd worden. En dan bedoel ik niet een formele handtekening voor ontvangst, maar dat mensen het ook echt willen lezen en vooral naleven.

Adidas heeft dit laatste op een wel heel originele manier aangepakt. Ze hebben er een strip van gemaakt.Een beetje erg Amerikaans en vooral de video zal ons Nederlanders niet zo aanspreken (de video kan alleen op de site van Adidas bekeken worden via deze link), maar de 10 gouden regels die zij als richtlijn hebben opgesteld zijn meer dan duidelijk.

1. You have a voice! – (…but please remember: only very few people are official spokesperson for the Group or its brands)

2. You can contribute! – (… by publishing a post on your blog, editing a wiki article, raising a question on the ATM. But remember, you are also responsible for all content you put up)

3. Be proud of your company! – (…but be aware that “for internal use only” means you shouldn’t share this with your friends on Facebook)

4. Share the news! – (…but keep quiet on topics for which you have signed a confidentiality agreement)

5. Be honest! – (…but do not comment on legal or financial issues)

6. Respect your audience! – (…never insult anybody)

7. Think twice! – (…before speaking up – and think of the consequences)

8. Have courage! – (…and be the first to correct your own mistakes, as soon as you become aware of them)

9. Use your networks! – (…but don’t cite others without approval)

10. Be a brand ambassador! – (…but remember that diplomats have an etiquette and plenty of rules to follow)

Eigenlijk komt het er gewoon weer op neer dat je je gezonde verstand moet gebruiken.

 

De officiële guidelines.
De officiële guidelines zijn qua opmaak nog steeds in dezelfde stripstijl, maar hebben een wat serieuzer karakter . Ze beginnen dan ook met een serieus voorwoord:

In order to avoid any problems or misunderstandings, we have come up with a few guidelines to provide helpful and practical advice for you when operating on the internet as an identifiable employee of the adidas Group and its brands.

En dat doen ze goed. Meteen beginnen met de uitleg en dat het bedoeld is om misverstanden en problemen te voorkomen. Mocht je de gehele guidelines willen lezen, hier staan ze.

Voorbeelden gezocht!
Heb jij ook leuke of originele voorbeelden over hoe je richtlijnen introduceert binnen een organisatie? Ik hoor ze graag van je!

 

 

Deze post heb ik geschreven op PowerPR.nl.
Lees hier het hele bericht