Pondres, dienstverlener in datadriven marketing, onderwierp samen met online onderzoeksbureau MWM2 totaal 617 Nederlandse bedrijven aan een onderzoek over de stand van Social Media.
Pondres deed dit onderzoek eerder in 2010 en ziet dat onderzoek als de nulmeting, vanaf waar nu jaarlijks de ontwikkelingen gevolgd gaan worden. De doelstelling is het gebruik van social media binnen het Nederlandse bedrijfsleven in kaart brengen. De vragen die de deelnemers onder andere voorgeschoteld kregen zijn:

  • Waarom wordt er wel of geen social media ingezet?
  • Welke social media kanalen zijn ingezet in 2011?
  • Welke kanalen verwacht men in te zetten in 2012?
  • Wat zijn de doelstelling voor het inzetten van social media?
  • Hanteert men hiervoor een social media strategie?

Hand op de knip, maar niet voor social
Opvallend uit het onderzoek is dat de marketingbudgetten in 2012 gelijk blijven, maar dat er een grote aandeel voor social media beschikbaar komt. Bedrijven hebben er dus vertrouwen in dat deze nieuwe media meer gaan opleveren dan traditionele marketingkanalen.

2012 wordt helemaal anders
In 2011 werden vooral de grote drie, Twitter, LinkedIn en Facebook ingezet. Voor 2012 worden de bedrijven helemaal Google-minded doordat ze zich willen richten op YouTube en Google+. Daarnaast gaan ze eindelijk bloggen. Volgens Pondres is het daarom duidelijk: 2012 wordt het jaar van kennisdeling.

Grote bedrijven meest actief op social media
83,5% van de bedrijven met meer dan 250 werknemers schakelt social media in als communicatiemiddel.
De middelgrote en kleine bedrijven zijn met respectievelijk 75,7% en 56% vertegenwoordigd op de social mediakanalen.

Hieronder een korte teaser voor het onderzoek dat volledig gratis te downloaden is via www.socialmedia-onderzoek.nl.

<

Deze post heb ik geschreven op PowerPR.nl.
Lees hier het hele bericht