De mooiste Social Media en online cases uit 2011

Naast de mooiste ontwikkelingen op het gebied van online communicatie in 2011 en de verwachtingen voor volgend jaar  heb ik de bloggers van PowerPR ook gevraagd wat zij de mooiste online cases over het afgelopen jaar vonden. Het is duidelijk dat KLM en Hema voor de meeste ophef hebben gezorgd.

Welke case mis jij in dit lijstje? Zet ze hieronder in de comments!

Ronald Dunsbergen – DNAWebadvies

De mooise online case is die van de plaszak. Bekeken met een beetje humor, maar ook weer het startpunt van de maatschappelijke discussie.

Marieke van Zuien – Cardiff

Of het nu gemanipuleerd was of niet, ik was erg gecharmeerd van de HEMA bosvruchtenclafoutis-case. Die timing met hun jubileum, spot on!

Remco Janssen – Zelfstandige

Is het PR, is het social media, is het marketing? Of toch gewoon een nieuwe vorm van klantenservice? Who cares? Ik vond de KLM Livetweets-actie echt briljant mooi. Of het nuttig, relevant, danwel resultaat op heeft geleverd: dat kan mij geen fuck schelen.

Wim Beunderman – Zelfstandige

Mooiste online case: Fuck Social Media, omhels engagement van Cor Hospes. Door de titel en het taalgebruik heenprikken en de waarde van social media ontdekken.

Hanneke Verburg – Winkelman van Hessen

KLM surprise – zie ook onderaan bij Marcel Olislagers voor de video.

Gijs Moonen – LewisPR

KLM tiles your smile.

Esther Goos – Zelfstandig consultant

Mooiste online case vind ik een lastige, waarom omdat er in allerlei markten goede voorbeelden zijn. Van co creatie door grote merken (Lays) en verrassende acties op social media (bv KLM) tot kleineschalige en lokale initiatieven (raad een omslag van Selexyz) en zo zijn er nog vele te noemen. Ik vind de mooiste voorbeelden vaak de lokale voorbeelden waarbij de passie en gedrevenheid van de ondernemer zichtbaar is en er met vallen en opstaan pogingen worden gedaan om online in te zetten om het persoonlijke contact wat deze ondernemers met hun klanten hebben online te versterken met behulp van internet en sociale media.

Rebecca Rijnders – Hyves

Dan noem ik er uiteraard een uit eigen stal, je bent pr of je bent het niet ;-) : Dankzij een campagne van het Rode Kruis op Hyves hebben 264.000 Nederlanders de EHBO app gedownload. Dat lijkt me een mooie case.

Bart Waterschoot – Aangenaam Anders

Youp vs T-Mobile (redactie: is case uit 2010)

Marcel Nanning – B2B Marketeers

Dan moet ik toch denken aan de Arabische lente waarbij mensen uit Egypte, Tunesie, Libie en andere landen de straat op om verandering te eisen. Een Revolutie waarbij Social Networks een belangrijke rol gespeeld hebben.

Herman Feberwee – zelfstandige

By far de mooiste case vond ik de actie van de Hema  om een bosvruchten-clafoutistaart ‘per ongeluk’ via internet gratis weg te geven in het kader van hun 85 jarig bestaan. Sommigen schijnen er zelfs miljoenen besteld te hebben, maar de HEMA heeft besloten er aan elke besteller slechts1 te geven. Dit is breed uitgemeten in het nieuws, dus heeft het een kapitaal aan PR opgeleverd, dat de kosten van de gratis taarten (verkoopprijs 4 euro) ver overstijgt. En gewoon blijven volhouden dat het een foutje was…

Ward van Beek – Got Content

Transavia slogan-wedstrijd, onvrede en daarna mooie follow-up.

 

Marja Boedart – Communicatieadviseur en freelance journalist

Online aanpak en strategie van The Voice of Holland.

Marjolein van Appeldorn – House of Social Media

Mooiste online case is van Fashiolista, opgericht in april 2010 en nu al meer dan 1,5 miljoen unieke bezoekers per maand. Fashiolista is tot dit mooie resultaat gekomen door de inzet van fashion bloggers, een krachtige widget en natuurlijk de inzet van overige social media kanalen. Fashiolista is actief in 150 landen en groeit explosief. Uitzonderlijk goede online case!

 

Jasper van Zandbeek – Van Zandbeek Communicatie

Alhoewel al gestart in december 2010 vind ik ‘Tramp a Benz’ (liftend door Europa met alleen Mercedessen) een fantastisch voorbeeld van ‘living the brand’: the best or nothing. Echt een geweldig goed idee.

Kim Stolk – KISS2

De mooiste online case vonden wij van het Scheepvaart Museum ter introductie van hun vernieuwde Facebookpagina. Zij richtten een filmpje aan Mark Zuckerberg om uit te leggen dat zonder Hollandse scheepvaart de hele wereld er heel anders had uitgezien. Het filmpje heet “No Facebook without the Dutch” en absoluut het kijken waard. Hij filmpje ging als viral Facebook over. Fantastisch!

André Driessen – Andries tekst, training en advies

Met een klein beetje chauvinisme zeg ik mijn eerste bijdrage aan het blog PowerPR. Kon mijn ogen nauwelijks geloven dat duizenden mensen mijn artikel gelezen hadden. Tot die tijd dacht ik meer in tientallen en een enkele keer honderden lezers.  Door de variatie in bloggers en onderwerpen biedt PowerPR voor iedereen wat wils. (redactie: hulde!)

Marcel Olislagers – MyReputation

KLM Surprise – Twitter case. (redactie: Deze case is uit 2010)

Deze post heb ik geschreven op PowerPR.nl.
Lees hier het hele bericht

About JW

Jan Willem Alphenaar - spreker en kennisdeler.
This entry was posted in PowerPR, PR 2.0 boek and tagged , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , . Bookmark the permalink.