Vanavond is voor het eerst de eChick van het Jaar Award 2011 uitgereikt. Het award feest vond plaats op het kantoor van Hyves in Amsterdam.  De eerste prijs ging naar de vrouw die social media het meest succesvol heeft ingezet: Xaviera Ringeling alias @Contentgirl. Het bezoek aan haar blog steeg met 60 procent dankzij sociale media. Tevens wist ze ruim 1000 respondenten te werven voor het jaarlijkse twitter-onderzoek, waarvan ook de resultaten weer via sociale media zijn gedeeld. Vrijwel al haar zakelijke successen dankt zij aan sociale media. Zij maakt zich bovendien hard voor een open internet.

Interactie
De eChick van het Jaar verkiezing werd dit jaar voor het eerst gehouden. Het idee ontstond naar aanleiding een discussie op Twitter over invloed op social media. Vrouwen zijn vaak beter in staat om de interactie aan te gaan met hun doelgroep en echt hun doelen te bereiken dankzij online engagement. Een eChick is dan ook een vrouw die haar sociale netwerk inzet om professioneel haar doelen te bereiken en haar weg vindt naar de top door de dialoog aan te gaan via online media.

Jury
De jury bestond uit professionals uit het vak en is een mix van mannen en vrouwen: initiatiefnemer Patrick Petersen, Monique van Breda, René Bolier, Hedwyg van Groenendaal, Stephan Fellinger en Rebecca Rijnders. Lees hier meer over hun achtergrond. De nominatie vond plaats door het aanmelden van een case plus motivatie. De jury koos de 50 beste waarna weer een shortlist werd geselecteerd op basis van publieksstemmen. (zie onderaan deze top 10 in willekeurige volgorde)

Top 10
Tijdens de Award show op het kantoor van Hyves in Amsterdam mocht de top 10 zich op het podium presenteren, waarna de jury op basis van het totaalbeeld  de nummer 1, 2 en 3 bekendmaakte. Hoofdprijs is onder meer een PostHBO/postDoc opleiding aan de Beeckestijn Business School. Ook Landal Greenparks en Clipit (Social Media Monitoring) sponsoren prijzen. SpinAwards en Hyves zijn mediapartner.

De top 3bestond uit:

1.Xaviera Ringeling@Contentgirl
Het bezoek aan haar blog steeg met 60% dankzij sociale media. Tevens wist ze ruim 1000 respondenten te werven voor het jaarlijkse twitter-onderzoek, waarvan ook de resultaten weer via sociale media zijn gedeeld. Hoge Klout-score.

2. Freena Eijffinger  – @Freena
Via sociale media vond Freena proefpersonen om software om autisme sneller te ontdekken te testen. (haar broer lijdt aan autisme) Ook samenwerkingen met onder meer TNO kwamen dankzij sociale media tot stand.

3.Cynthia Schultz@Misslipgloss
Cyntha (21) heeft een succesvolle beautyweblog en webshop voor cosmetica, die dankzij sociale media veel bezoek trekken. Ze kreeg daarbij de meeste publieksstemmen.

Xaviera Twitterde vanavond heel weinig, maar dit had ze wel te melden over de avond :)

Deze post heb ik geschreven op PowerPR.nl.
Lees hier het hele bericht