Wat zijn de drijfveren voor Het Nieuwe Werken? Ik noem er vier. #hnw

In aanloop naar een presentatie over het Nieuwe Werken (HNW) die ik binnenkort voor een gemeente verzorg, zat ik na te denken waarom organisaties momenteel eigenlijk overgaan tot HNW. Oftewel, waardoor wordt de populariteit momenteel zo gedreven?

Toen ik in 1997 bij een firma van kantoorinrichting en ICT werkzaam was, was een van onze klanten Interpolis. Daar werden de flexplekken ingevoerd om op die manier optimaal gebruik te maken van de beschikbare dure kantoorruimte. Glashelder. Wij leverden toen meubilair voor op kantoor, voor thuiswerkplekken en ICT-oplossingen. Goede business in die tijd.

Nu 15 jaar later staat HNW bij menig bedrijf en de overheid hoog op de agenda. Waarom? Ik denk dat er vier drijfveren te noemen zijn. Ik noem ze hieronder en ik hoor graag of jullie aanvullingen hebben.

1. Kosten / crisis / efficiency.
Door de huidige crisis zijn bedrijven druk aan het snoeien op kosten. Wanneer er flexplekken worden ingezet wordt de ruimte optimaal ingezet. Waarom zou je een volledige werkplek gereserveerd houden voor een parttimer die slechts 12 uur per week werkt?  Daarnaast is het veel efficiënter om mensen flexibele arbeidstijden te bieden zodat zij minder kostbare tijd verspillen aan reizen (files) en op deze wijze de bezetting beter te verdelen.

 2. Technologie.
De huidige technologie (breedband/draadloos/3G/cloud-computing) maakt het voor mensen mogelijk om plaats onafhankelijk te werken. Was het vroeger altijd nodig om op kantoor aanwezig te zijn om bij bestanden te kunnen of te overleggen met collega’s, tegenwoordig hoeft dat niet meer. Via video-conferencing, Skype en Google Hangouts kun je eenvoudig via je computer vergaderen en elke daarbij gewoon aankijken. Via cloud-computing kun je eenvoudig en overal bij je benodigde documenten en informatie.

3. De veranderende mens
Medewerkers zijn mensen. Mensen met een privé-leven dat steeds meer waarde krijgt. Mensen willen er kunnen zijn voor de kinderen en willen niet meer vier uur per dag onderweg zijn voor woon-werkverkeer. Door invoering van HNW kunnen de medewerkers een betere balans vinden tussen werk en privé. Hierdoor zullen zij minder snel geneigd zijn naar een andere organisatie over te stappen.

4. Hype / trend
Zeker geen onbelangrijke drijfveer. Het is hip en modern om als organisatie te zeggen dat je aan HNW doet. Is goed voor je imago maar volgens mij de slechtste beweegreden om HNW in te voeren.

Voor zover mijn lijstje. Ik hoop dat jullie hier misschien wel nuttige, onderbouwde aanvullingen op hebben. Ik zie ze graag in de comments.

Deze post heb ik geschreven op PowerPR.nl.
Lees hier het hele bericht

About JW

Jan Willem Alphenaar - spreker en kennisdeler.
This entry was posted in PowerPR, PR 2.0 boek and tagged , , , , , , , , . Bookmark the permalink.