De rol van PR-bureaus bij Social Media

Afgelopen week ben ik geïnterviewd door Saira de Graaf (@sairadegraaf ). Saira volgt de opleiding communicatie aan de Hogeschool Rotterdam. Zij volgde een keer een college van mij bij de Minor PR 2.0 en kwam zo met mij in aanraking.

Omdat haar weergave van het gesprek goed overeenkomt met mijn visie over de rol van pr-bureaus bij Social Media heb ik het interviewverslag hieronder weergegeven:

 

Jan Willem Alphenaar
Jan Willem is PR Adviseur en schrijft en spreekt over alles wat er online gebeurt. Hij is afkomstig vanuit de internetwereld en was een tijdje IT Consulent. Vervolgens is hij de PR-wereld ingerold. Diverse organisaties zetten Jan Willem graag in om een presentatie te komen geven. Als adviseur/trainer/spreker staat hij vaak voor grote groepen. Jan Willem volgt online trends en ontwikkelingen op de voet en kan voor elke doelgroep social media toegankelijk maken.

Content Marketing = kennisdeling
Op PowerPR (platform voor iedereen die zich bezig houdt met Public Relations en het communicatievak in het algemeen) is een blog te vinden waarin de bloggers van PowerPR aangeven wat volgens hen de trends in PR en communicatie in 2012 gaan worden. Het begrip Content Marketing wordt hier een aantal keer genoemd. Volgens Jan Willem is Content Marketing kennisdeling. Hij ziet Content Marketing als een manier waarmee men naar de buitenwereld kan laten zien wat hij in huis heeft. Door middel van Content Marketing kan vertrouwen worden opgebouwd bij mensen. Jan Willem denkt dat Content Marketing ook interessant kan zijn voor BW Communicatie & PR. Het bureau zou het MKB op het gebied van Content Marketing kunnen adviseren. Zo kan BW Communicatie & PR bedrijven relevant maken voor hun doelgroep. Dat mensen gaan snappen dat online communicatie persoonlijker wordt, is volgens Jan Willem een andere belangrijke ontwikkeling. Hij denkt dat bedrijven gaan zwijgen en medewerkers gaan praten.

Een verlengstuk van de business
Nederland is een echt social media-land. Het Nederlandse bedrijfsleven wil ook steeds vaker ‘iets’ met social media doen. Jan Willem gaat er van uit dat social media van elk bedrijf een verlengstuk kan zijn van de business. Weliswaar zullen niet alle bedrijven social media op dezelfde manier gebruiken. Voor het ene bedrijf is LinkedIn bijvoorbeeld relevanter dan Facebook. Jan Willem zegt een goede accountant bijvoorbeeld eerder op LinkedIn aan te bevelen dan via Facebook te liken. Het ligt volgens hem dus aan het soort bedrijf dat social media wil inzetten. Daarnaast moet een bedrijf ook weten waar de klant zich bevindt. Hyves zal bijvoorbeeld niet echt effectief werken voor een accountantskantoor.

Wat werkt en wat niet?
Strategische keuzes lijken dus belangrijk bij de inzet van social media. Maar in strategie gelooft Jan Willem niet echt. Hij vindt het vooral belangrijk om met social media te experimenteren zodat je weet wat werkt en wat niet. Pas dan kan je ermee verder, vindt hij. Wel zijn er volgens hem regels waaraan je jezelf moet houden, maar die staan vaak in het communicatieplan.

Het gaat om kwaliteit, niet om kwantiteit
Hoe meer likes en volgers, hoe meer succes het bedrijfsleven denkt te hebben met social media. Als het om het verzamelen van likes en volgers gaat, dan gaat het bij Jan Willem vooral over kwaliteit, i.p.v. kwantiteit. Hij is van mening dat mensen je het beste kunnen volgen om wat je ze te bieden hebt. Zelf deelt Jan Willem zijn kennis met zijn volgers. Hij wordt dan door mensen gevolgd om de content die hij hen te bieden heeft. Deze volgers/fans zeggen meer dan de varianten die bijvoorbeeld ingekocht worden volgens hem. En zijn ook eerder in staat je te benaderen voor klussen, omdat ze je gaan leren kennen d.m.v. je gedeelde content.

De evolutie van online communiceren
Diverse onderzoeken geven weer dat het MKB angst zou hebben voor social media. De evaring van Jan Willem is dat het MKB nu steeds minder angst heeft voor social media, maar tegenwoordig vaak denkt dat social media de kip met het gouden ei is. Volgens hem was social media al geen hype meer, maar meer een evolutie van online communiceren. Jan Willem ziet social media als een gebied met veel cowboys. Het feit dat mensen weten hoe ‘de tooltjes’ werken, wil niet zeggen dat iemand een social media goeroe is. Volgens Jan Willem draait allemaal nog steeds om hoe een boodschap het beste over kan worden gebracht. Zo heeft Jan Willem de 3 C’s bedacht. Hierbij draait het om content (wat deel je?), connecties (met wie deel je het?) en context (hoe deel je dit?). Wanneer iemand hier de perfecte mix uit kan maken, kan dat helpen een doel succesvol te bereiken. Daarom vormen de 3 C’s de kern, volgens Jan Willem.

Ondernemers willen vooral ondernemen
Door de toename van het gebruik van social media onder het MKB, kan het een logisch gevolg zijn dat het MKB in de toekomst steeds meer behoefte gaat krijgen aan online communicatieadvies van een externe partner. Jan Willem is van mening dat dit klopt. Ondernemers zullen volgens hem altijd behoefte hebben aan begeleiding van buiten af, iemand die zich altijd bezig houdt met de razendsnelle ontwikkelingen op het vlak van online communicatie. Ondernemers zijn mensen die zich vooral willen bezig houden met ondernemen. Dat er iemand is die ondernemers kan coachen bij een online communicatieaanpak vindt Jan Willem van belang.

Een MKB’er die het snapt
Het is volgens Jan Willem onzin om te zeggen dat het MKB niet toe is aan social media. Hierbij noemt hij een succesvoorbeeld van ‘Bij het strand Bed & Breakfast‘ in Texel (vanuit de blog van Marjolein van Appeldorn (@MvanAppeldorn). De eigenaar van deze B&B heeft het voor elkaar gekregen om binnen 5 maanden tijd 30% meer boekingen te krijgen. Dit heeft hij gedaan door de naam van Twitteraars in het zand te schrijven en te fotograferen. Er komen nu ontzettend veel aanvragen binnen en de foto’s worden massaal gedeeld die alle social media kanalen. Volgens Jan Willem is dit een MKB’er die snapt hoe hij slim gebruik kan maken van social media m.b.t. bedrijfsdoeleinden.

Het juiste mannetje voor de klus
Wat Jan Willem tevens constateert, is dat ondernemers van de kracht van aanbevelingen onderschatten. Over elk bedrijf wordt op internet gepraat. Iemand die bijvoorbeeld gewoon een accountant zoekt en deze gaat zoeken via Google, komt uit op miljoenen zoekresultaten. Wat dan volgens Jan Willem een optie is, is dat de vraag naar een accountant op Twitter wordt gesteld. Wanneer een bekende dan reageert en zijn accountant vervolgens aanbeveelt, zal hij veel sneller geneigd zijn voor die accountant te kiezen dan voor een onbekende vanuit de vele Google-zoekresultaten. Jan Willem ziet dit als het juiste mannetje bij de klus zoeken, op een vertrouwde wijze. En dat is volgens hem iets wat ondernemers wel eens vergeten.

Social media wordt gewoon internet
De rol van social media zal in de toekomst alleen maar groter worden volgens Jan Willem. Hij noemt dit de evolutie van de online communicatie. Tevens heeft hij iemand anders (Matthijs van den Broek) een keer horen zeggen dat social media over een aantal jaar geen social media, maar gewoon internet wordt genoemd. Dit om aan te geven dat social media tegen die tijd zo verworven is in onze online activiteiten, dat het geen aparte benaming meer nodig heeft.

De inhaalslag
Uit het onderzoek van Pondres (SM 2012) blijkt dat het Nederlandse bedrijfsleven liever een internetbureau of social media bureau inzet als externe partner voor de uitvoering of het meten van social media inspanningen dan een pr bureau. Jan Willem vindt dit een belangrijke ontwikkeling waar pr bureaus rekening mee moeten houden. Hij is van mening dat bureaus een inhaalslag moeten gaan maken om niet achter te blijven in hun diensten en daardoor klanten te verliezen. Dat betekent dat zij ook moeten nagaan of hun positionering nog wel past in de omgeving waarin zij opereren. Er zijn volgens Jan Willem al een aantal bureaus die dit in de gaten hebben. Voorbeelden daarvan zijn Coopr en Bijl PR. Jan Willem is het dan ook eens met de stelling: Het zijn nu niet de groten die de kleintjes opeten, maar de snelle die de langzamen inhalen.

No cure, no pay!
De ervaring van Jan Willem is dat het MKB graag wil investeren in je als externe partner, wanneer je hen kan laten zien dat je van toegevoegde waarde kan zijn voor hen. Als bureau is het volgens hem belangrijk dat je klein bij deze groep ondernemers begint. Je moet laten zien dat social media kan werken voor ze. Daarom brengt Jan Willem de No-cure-no-pay-gedachte aan het licht. Als je als bureau een social media-proefproject aan ondernemers aanbied, kan je door middel hiervan vertrouwen bij hen opbouwen. Wanneer dit vertrouwen aanwezig is, is het MKB volgens Jan Willem in staat om te investeren in deze diensten.

About JW

Jan Willem Alphenaar - spreker en kennisdeler.
This entry was posted in PowerPR, PR 2.0 boek and tagged , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , . Bookmark the permalink.