Regelmatig krijg ik de vraag of Social Media geen hype is die weer overgaat. Mijn antwoord is stellig: nee. Social Media is de nieuwe manier waarop wij met internet omgaan. Binnen Social Media zal er veel beweging blijven. Het is een dynamisch speelveld waarvan de ontwikkelingen zo snel gaan, dat we geen voorspellingen kunnen doen over waar het naar toe gaat. De invulling en manier waarop we het gebruiken zal nog veel veranderen. Maar dat het blijft bestaan staat buiten kijf. Ik probeer het even uit te leggen met een eenvoudige vergelijking.

Social Media is als uitgaan
Je kunt het gebruik van Social Media zien als uitgaan. Wat de veranderingen ook zullen zijn, mensen gaan uit. Was vroeger bowlen een favoriete uitgaansbezigheid, tegenwoordig wint het bezoeken van festivals het als populaire activiteit. Wat altijd gebleven is bij uitgaan is de horeca. Mensen gaan naar cafés, kroegen, terrassen, discotheken en clubs. Dat is al jaren zo en dat zal zo blijven. Dat is sociaal gedrag (uitzonderingen daargelaten) en een manier om andere mensen te ontmoeten. Het enige dat verandert zijn de populaire plekken waar we heen gaan.

Facebook is een kroeg
Als je op die manier naar social Media kijkt zou je Facebook als een populaire kroeg kunnen zien. Daar willen we allemaal heen want daar zitten onze vriendjes. Facebook is hip dus daar wil je zijn.
Dit geeft meteen ook de houdbaarheid aan van Facebook. Iets meer dan twee jaar geleden gebruikte bijna niemand in Nederland Facebook. Nederlanders zaten op Hyves. Dat was de hot-spot. Op dit moment is Hyves volledig uit de gratie in Nederland. Het is niet meer hip om daar gezien te worden. Het is een kroeg die zijn beste tijd gehad lijkt hebben. Er komen nog een paar stamgasten, maar de grote massa zit op Facebook. Ik denk echter dat Facebook ook dat risico loopt. Waarom zouden we over twee jaar nog op Facebook zitten? Waarom zou er niet een andere kroeg kunnen opstaan (of misschien is die er al) waar we massaal heen gaan?

Internet blijft social.
Social Media is nu nog een apart begrip. Binnen twee jaar is het gewoon de standaard leefwijze online geworden. Internet is social geworden en dat zal niet meer veranderen. Internet is nu echt van iedereen en dat is altijd het beginselprincipe geweest. Het zijn mooie tijden!


SIMPEL. zakendoen met social media.

Deze tekst is een onderdeel uit mijn boek dat verschijnt op 21 mei. Het is een ruwe tekst, wat wil zeggen dat er nog geen eindredactie op heeft plaatsgevonden.

Bestel het boek nu alvast voor 15,00 en betaal geen verzendkosten. Je ontvangt dan de gesigneerde versie op de dag dat het boek uitkomt!

Deze post heb ik geschreven op PowerPR.nl.
Lees hier het hele bericht