We zijn allemaal bekend met de phishing e-mailtjes vol met spelfouten en zinsfouten. Bedrieglijke e-mailtjes, vaak verstuurd vanauit Ghana, waarin je je bankgegevens moet invullen. Ze zijn vaak zo tenenkrommend slecht dat niemand er in trapt. Maar het begint nu toch serieuze vormen aan te nemen.

Zojuist kreeg ik onderstaand mailtje binnen:

Geachte klant,

De ABN-AMRO spendeert veel aandacht en zorg aan de beveiliging en integriteit van al onze bankrekeningen. Graag vragen wij u dan ook aandacht voor het volgende. Afgelopen jaar is de ABN AMRO, samen met veel andere nederlandse banken, doelwit geworden van grootschalig internetfraude. Daarom zijn wij afgelopen maanden een grootschalig project gestart om dit te bestrijden. Alle online bankrekeningen dienen te worden gekoppeld aan een nieuw ontwikkeld beveiligingssysteem, waarmee verdachte bewegingen en ontwikkelingen op uw online bankrekening sneller worden getraceerd en opgelost.

Er is geconstateerd dat uw online ABN-AMRO rekening nog niet voorzien is van het nieuwe beveiligingssysteem.Wij vragen u dan ook 5-10 minuten van uw tijd om deze update compleet te maken, om zo de beveiliging te voltooien.

verzoeken wij u vriendelijk om de bijgevoegde bijlage te openen, en deze uiteraad naar waarheid in te vullen.

 

Hoogachtend,

Klantenservice

Marion CROLE

ABN-AMRO ONLINE Copyright 2012, ABN AMRO NETHERLANDS. All rights reserved

Laten we eerlijk zijn, dit ziet er al een stuk betrouwbaarder uit door de tekst. Er zitten relatief weinig foutjes in de tekst en ze verwijzen ook mooi naar de spam. Ik vraag mij af of hier een goed vertaalbureau opgezet is en of die dan ook getraceerd zouden kunnen worden.

Ik vind dit een zorgwekkende ontwikkeling. Ik trap er zelf niet in, maar ik vraag mij af hoe dat met de minder ingewijde online Nederlanders zit. Het phishing vak professionaliseert zich duidelijk.

Of zouden ze mijn cursus hebben gevolgd? :)

 

 

Deze post heb ik geschreven op PowerPR.nl.
Lees hier het hele bericht