LinkedIn heeft samen met Forrester en Research Now een onderzoek gehouden naar het gebruik van social media bij aankoopprocessen van IT oplossingen, onder de titel IT Purchasing Goes Social.

Hieronder een samenvatting van het onderzoek, waarvan je het volledige rapport kunt downloaden op de site van LinkedIn.

Bevindingen uit het onderzoek:

  • 73% van de ondervraagden heeft via social media contact met een leverancier
  • 85% maakt gebruik van social media voor zakelijke doeleinden
  • 95% heeft een LinkedIn profiel
  • 45% gebruikt persoonlijke sociale netwerken (ze bedoelen Facebook)
  • 44% maakt gebruik van Microbloggen (ze bedoelen Twitter)

Het volgende stuk is interessanter. Daarbij wordt gekeken naar de onderdelen van het inkoopproces en in hoeverre social media van invloed is bij de diverse stappen. 60% geeft aan dat social media van belang is geweest bij het beslissingsproces.

De belangrijkste redenen waarom de decision makers sociale netwerken inzetten voor hun business zijn:

  • Leren van soortgenootjes (58%)
  • Efficiency – het is gewoon sneller om iets te vinden (40%)
  • Relevantie – snel connecten met de aanbieders (37%)
  • Toegang tot een groter netwerk (49%)

Als laatste laten ze nog zien dat content marketing van grote invloed is tijdens het aankoopproces.

 

Als je meer wilt weten over de match tussen verkoop en inkoop binnen B2B en hoe social daar ingezet kan worden, bekijk dan eens deze presentatie die ik er onlangs over gaf.

Deze post heb ik geschreven op PowerPR.nl.
Lees hier het hele bericht