Schermafbeelding 2013-08-05 om 16.26.33

Gisteravond deed ik een avondje horeca in Corralejo op Fuerte Ventura. Ik bezocht wat bevriende kroegeigenaren en de conclusie is simpel. Het gaat slecht met de horeca. De kroegen, clubs en discotheken zijn leeg. Nog net niet uitgestorven.

Spiraalwerking

En dat heeft zijn effect, want het is dan ook niet gezellig om heen te gaan, dus die paar mensen die er nog gingen gaan ook wegblijven. Binnen een jaar zal de helft van deze horeca-zaken de deuren moeten sluiten. Gedwongen of vrijwillig. En dat is jammer. Het zijn hardwerkende ondernemers die met een ideaal gestart zijn. Ondernemers die zich uit de naad werken en dan nog niet rond kunnen komen. Simpelweg omdat er geen markt is.

Restaurants hetzelfde

Moest je vijf jaar geleden nog in de rij staan bij bepaalde restaurants voordat er een plekje was, nu is er, in het hoogseizoen, altijd ruimte. Ook daar blijven mensen weg. En dat ligt niet aan de prijzen. Die zijn extreem laag en de kwaliteit is bijzonder hoog. 1 euro 50 voor een biertje is niet duur. 14 euro voor een super mooi stuk vlees of vis kost je ook de kop niet. Maar waarom blijven de mensen dan weg?

De crisis?

Ja, je zou het aan de crisis kunnen ophangen. Maar dat is niet zo, het barst namelijk van de toeristen. De resorts zitten vol. De vluchten zijn goedkoop dus die zitten ook volgeboekt. Er is dus genoeg volk.

De surfers

Fuerte Ventura staat bekend om zijn ideale surfklimaat. Waveboarden, windsurfen, kite-surfen, het is echt een paradijs hier voor iedereen die van actie op het water houdt. En als je langs de kust rijdt zie je dat hier ook massaal van genoten wordt. Maar de surfers gaan niet naar de horeca. Hooguit in het weekend een biertje drinken, maar doordeweeks zitten ze intern bij een van de 40!! surfscholen. Die stunten zo met hun prijzen dat ze elkaar ook al wegconcurreren. Ze bieden surfers een compleet pakket van vlucht, verblijf, eten, drinken en surfles aan. De surfers zitten om zeven uur ‘s ochtends op het water tot een uur of acht. Daarna zijn ze moe (geloof me, het is namelijk best zwaar de hele dag op het water met de wind spelen), ze BBQ’en nog even en gaan dan slapen voor de volgende dag. Deze groep moet je dus ook niet verwachten in de kroegen, helaas.

All-inclusive

Een briljant concept, de vele hotels en resorts bieden bezoekers een all-inclusive concept. Met een gekleurd polsbandje kun je de hele dag eten en drinken. Kun je aan het zwembad liggen, bingo spelen en naar derderangs entertainment kijken. Entertainment waar je normaal voor weg zou lopen, maar ja je hebt gratis drinken dus je blijft. Dus ook deze hele grote groep toeristen krijg je niet naar de horeca.

De toegevoegde waarde

Als je als horeca ondernemer nog wilt overleven, moet je toegevoegde waarde gaan bieden. Je kunt wel een bar hebben met muziek en een tap, maar dat hebben ze op de all-inclusive resorts ook. Daar komen de mensen niet voor. Ook al is jouw bier beter dan de goedkope drankjes die je voor je gekleurde bandje krijgt, het is niet voldoende om de mensen over de drempel te krijgen. Je moet meer bieden. Er zijn bijvoorbeeld een aantal karaoke-bars. Mits het resort dit zelf niet biedt, kun je daar als ondernemer nog mee scoren. Britten, Aziaten en zelfs dronken Nederlanders, zijn dol op Karaoke. Deze omgevingen waar de jury van The Voice of Holland spontaan buikloop zou krijgen bij het aanhoren van de goed bedoelde maar slecht uitgevoerde zangpogingen, lopen dan ook redelijk goed. Maar daar zijn er genoeg van. Dus je moet met iets anders komen anders concurreer je elkaar dood.

Anno2011

Bij Anno2011, waar ik zelf ook kom omdat de eigenaren gezellig zijn, bieden ze Hollands eten. Patat, sate, frikadel, etc… dat is onderscheidend (ik eet dat niet meer dus aan mij hebben ze niets op dat vlak) en trekt ook wel mensen. Dit is dus een duidelijk toegevoegde waarde.

Meer onderscheiden

Maar ik denk dat ondernemers meer moeten bieden. WiFi is al overal, drank is er overal en aardig personeel is er voldoende. Willen deze horeca-ondernemers volgend jaar nog steeds met plezier de deuren openen dan moeten ze met iets komen waardoor de mensen het resort verlaten. Waardoor het gekleurde bandje om de pols op dat moment geen waarde heeft. Dat de mensen bereid zijn te betalen voor hun drankje en hapje, in plaats van het gratis vegeteren op het resort.

Iets unieks!

Je moet dus met iets komen dat uniek is. Iets dat op het resort niet voorhanden is. En dat is het lastige. Daar ga ik mijn hoofd wel over breken denk ik. De resorts bieden namelijk alles al. Zelfs sport op TV waardoor de Sports-bars hun bestaansrecht verliezen. Je moet in het hoofd vande resortbezoeker kruipen. Wat missen zij op het resort, waar irriteren zij zich aan, wat willen ze nog om de ideale vakantieavond te hebben. En als je dat dan bedacht hebt en gerealiseerd, dan moet je het ook nog onder de aandacht brengen van de afgesloten resort-bezoeker. Misschien deals sluiten met de resorts? Het scheelt hen ook kosten als de gasten buiten de deur eten en drinken. Misschien eerste drankje gratis in de vorm van een voucher? Dan krijgen de resort-bezoekers in ieder geval de gelegenheid om jouw unieke, onderscheidende ‘ding’ te leren kennen en komen ze van hun kamp af.

Er moet iets gebeuren

Er moet iets bedacht worden. Het is namelijk leuk om op een terras te zitten, of in een kroegje. Eten aan het water in de haven, daar kan geen gaarkeuken tegen op. Maar de mensen moeten het weten en willen. Wie heeft er ideeën? Kom maar op, ik geef ze graag door hier aan de horeca-eigenaren zodat  ik over een paar jaar nog steeds een biertje bij Paul kan doen of een blokje kaas bij Rene en Tonnie kan eten. Zodat ik over drie jaar nog steeds met mijn vrouw aan het water kan zitten op de plek waar ik haar vijf jaar geleden probeerde ten huwelijk te vragen.

Dus heb je een idee, plaats hem hieronder! Zo niet, dan zijn we straks allemaal gevangenen van de all-inclusive vreetrijen.