Vandaag is bekend geworden gaan de geruchten rond dat TMG de stekker uit Hyves gaat trekken. Niet vreemd na eerdere berichtgevingen over het drastisch gedaalde aantal gebruikers en de tegenvallende opbrengsten.

Maar ik wil er toch even bij stil staan. Toen Raymond Spanjaar en companen in 2004 begonnen met Hyves had niemand kunnen inschatten wat Hyves zou worden. Hyves werd een begrip in Nederland en op het hoogtepunt, mei 2012, waren er meer dan 9.8 miljoen Nederlanders die een account op Hyves hadden (bron: Wikipedia]. Een aantal dat Facebook of Twitter nooit zullen halen. En waarom niet, simpelweg omdat Facebook eigenlijk een beetje hetzelfde is, maar dan in een ander jasje. Voor een hele grote groep gebruikers is dat nu afgedankt speelgoed. We kennen het spelletje en zijn er klaar mee (ik niet overigens).

De impact
Hyves heeft ervoor gezorgd dat wij Nederlanders voorop lopen op het gebied van social media. Jong en oud is bekend met het fenomeen sociale netwerken en het delen van allerlei zinnige en onzinnige zaken. We weten veel over de mogelijkheden en gevaren. En dat is veel waard. Velen realiseren zich dat misschien niet, maar Hyves heeft ook op het gebied van educatie veel betekent. Voor jong en oud.

Tijden veranderen
Helaas heeft Hyves de strijd verloren van het veel populairdere Facebook. Ik zeg helaas, omdat wij als Nederlanders, incluis mijzelf, maar al te graag een grote Nederlandse partij neer zien gaan. En dat is jammer. Een beetje meer patriottisme mag best wel. We mogen best wel wat trotser zijn op Nederlandse uitschieters.

Met ere neem ik afscheid. Ik verwijder mijn account per direct, omdat ik niet weet bij wie mijn gegevens nu in handen komen.