postzegelVroeger, in het begin van mijn professionele carriere (zeg begin jaren ’90) was deze tijd van het jaar altijd heel erg druk. Niet druk door werk alleen (want ja er moest wel zoveel mogelijk afgerond worden voordat het jaar voorbij was dus extra onnodige stress) maar ook door de kerstwensen.

Alle relaties (klanten, leveranciers, etc…) moesten namelijk een kerstkaart. En daar moest het gehele personeel aan mee werken. Adressen verzamelen, selectie maken wie wel of niet een kaart kreeg. Enveloppen schrijven (of etiketten plakken) en de kaarten tekenen. Iedereen moest een handtekening (krabbel) zetten en vervolgens zat je met alle collega’s de kaarten in enveloppen te doen. Postzegels likken en opplakken. Grote dozen vol kerstwensen afleveren op het postkantoor. En natuurlijk ontving je er ook veel. Rode linten ophangen op kantoor en daar kwamen de binnengekomen kerstwensen aan te hangen. Iedereen keek ook van welke relaties we welke kaarten hadden gehad. Het was leuk, het was fijn, het was kerst.

Hoe anders is dat nu. Snel een foto in elkaar plakken. Alle mailadressen uit het CRM systeem halen en vervolgens send to all. Geen postzegel, geen handtekening, geen persoonlijke tekst. Gewoon mass-mail.

Ik open de mailtjes met titels als:

  • Een mooi, gezond en gezegend 2014
  • Fijne kerst en een gelukkig 2014!

etc.. niet eens meer. Ik verwijder ze direct, ze vervuilen mijn to-do list. Ze zijn vervelend, leiden af, zijn onpersoonlijk en eigenlijk categoriseren ze zichzelf als SPAM.

Dat kan toch nooit de bedoeling zijn geweest? Met deze feestdagen wil je toch een boodschap sturen die aankomt? Dus kom op mensen. Wees weer origineel en persoonlijk. Ga met zijn allen kaarten schrijven, in envelopjes doen en postzegels likken (ja ook die stickers kun je likken). Het is zoveel leuker voor je eigen organisatie en vooral voor de ontvanger. Tenslotte doe je het daar toch voor?

Fijne feestdagen!

JW

 

adres voor kerstkaarten en nieuwjaarswensen:

J.W. Alphenaar
Torenallee 36-34
5617 BD Eindhoven