Zet ruim 30 coaches in een ruimte. Luister naar ze, leer te herkennen wat ze zoeken en wat ze nodig hebben. En geef ze dat. Specifiek op het gebied van personal branding en social media.

Coaches en samenwerking

Dat was ongeveer mijn opdracht gisteren bij de dag van OnzeCoach, een samenwerkingsverband tussen onafhankelijke coaches. Door de samenwerking van deze coaches, waarbij een selectie plaatsvindt voordat zij deelnemen aan het initiatief, biedt OnzeCoach een landelijke invulling aan coachingbehoefte binnen grotere organisaties. Een samenwerking die de deelnemende coaches, vaak ZZP’er, de mogelijkheid geeft om ook aan grotere trajecten te werken.

De insteek van de middag was dat ik ze het belang van personal branding, kennisdelen en social media (voornamelijk LinkedIn) wilde leren en het belang van samen werken hiermee aan het collectief.

Mannetjes en vrouwtjes

Het werd een praktische middag waarbij een van de onderdelen het ‘mannetjes-spel’ was. Een spel gebaseerd op mijn theorie dat zakendoen draait om ‘mannetjes’ (ik weet wel een mannetje voor dat). De deelnemers moesten in duo’s aan elkaar uitleggen waar zij het mannetje (of vrouwtje) voor zijn. Bij 30 coaches is het dus van belang dat je daarbij nadenkt over wat jou onderscheidt van de andere coaches. Welk specifiek gebied is jouw expertise en welke vaardigheden en eigenschappen maken dat jij de juiste persoon voor de juiste opdracht bent.

Bij de terugkoppeling werd dan ook gevraagd aan de deelnemers om uit te leggen waar hun gesprekspartner het mannetje voor is.

20140206_145328

Het effect van deze mannetjes-oefening is dat mensen bewuster gaan nadenken over hun eigen pitch. Deze wordt krachtiger, persoonlijker en duidelijker voor de ander. Een essentieel onderdeel voor branding en de manier waarop je jezelf profileert.

Vervolgens zijn we ingegaan op hoe beslissingsprocessen bij organisaties werken en op welke manier kennis-sampling hier een bijdrage aan levert. Tenslotte is uiteraard behandeld hoe dit toe te passen met behulp van social media.

Al met al een middag vol informatie en inspiratie (de groep geeft mij namelijk altijd veel terug tijdens de interactie) die eigenlijk een hele dag moeten duren 🙂

Hieronder de slides die gebruikt zijn: