Op 10 april vond de Avans Hogeschool Onderwijsdag plaats. Een dag voor maar liefst 1.300 medewerkers van Avans. Docenten, management en onderwijsondersteunend personeel.

Eerst werken dan studeren
De dag begon met een Keynote van Danny Mekić. Een erg goed verhaal waarbij een opmerking mij erg aan het denken zette en waar ik eigenlijk volledig achter sta. Studenten moeten eerst twee jaar gaan werken voordat ze gaan studeren. Op die manier weten ze veel beter welk onderwijs voor hen interessant en relevant is.

Dat kwam ook aardig overeen met een van mijn conclusies. De opleidingen moeten van opleidingsfabriek naar kenniswinkel, waarbij mensen ook zelf delen van een opleiding kunnen kiezen, al naar gelang de behoefte en niet alleen tijdens een reguliere studie maar ook later in het actieve arbeidsproces en daarna.

Mijn Keynote vond plaats in de middag, de titel: De eeuwige student!

Aan de hand van een reis vol economische, technologische en maatschappelijke ontwikkelingen wilde ik aantonen dat iedereen een eeuwige student wordt. Zoals ik in dit plaatje illustreer:

de eeuwige student

Aan de hand van deze introductie ben ik langs allerlei technologische, maatschappelijke en economische ontwikkelingen gegaan.

  • Hoe internet ons leven en de wereld heeft veranderd.
  • Hoe de muziekindustrie van bezit naar toegang is overgegaan door MP3 en uiteindelijk Spotify.
  • Hoe de bioscopen wel meer winst maken, ondanks PirateBay en andere Torrentsites.
  • Hoe Netflix ook werkt aan toegang ipv bezit.
  • Hoe de boekenwinkels kapot zijn gegaan, niet door e-books, maar door partijen als Bol.com en Amazon.
  • Hoe de banenmarkt en vacaturemarkt volledig is overgenomen door LinkedIn.
  • Hoe initiatieven als Blablacar en Snappcar voor een betere verdeling van mobiliteit zorgen.
  • Hoe AirBnB en Wimdu de hotelbranche op hun kop hebben gezet.
  • Hoe de Quantified Self beweging meewerkt aan de verbetering van de persoonlijke zorg.
  • Hoe Cloudoplossingen ondernemen toegankelijker en goedkoper maken.
  • Hoe MOOCS onderwijs voor iedereen toegankelijk maken zoals Udemy, Kahn Academy, edX en Universiteit van Nederland.
  • Hoe nieuws gepersonaliseerd wordt door tools als Zite, Flipboard en Blendle.
  • Hoe de economische ontwikkelingen de pyramide van Mazlov hebben kapotgemaakt.
  • Hoe de moderne mens zich meer richt op zelfontplooiing ipv carrière en wat dat voor gevolgen heeft aan onderwijsbehoefte.
  • Waarom mensen ervoor kiezen om ZZP’er te worden in plaats van ondernemer.
  • Hoe ouderen ook willen blijven leren ter inspiratie en om de wereld beter te leren kennen.
  • Over de oude man in de trein.
  • Over HOVO, als oplossing voor ouderen.
  • Over hoe onderwijs een combinatie moet worden van online on-demand en fysiek.

Allerlei ontwikkelingen waarbij ik tot de conclusie kwam dat de behoefte aan onderwijs niet stopt na het behalen van een papiertje en het starten van de carrière.

Maar dat deze behoefte ook lang daarna blijft bestaan.

Dat was in het kort mijn verhaal 🙂

Hieronder de slides.