Foto: Wikimedia

Foto: Wikimedia

Vroeger, lang geleden voordat de levensmiddelgiganten als Albert Heijn, Jumbo, C-1000, LiDL, Aldi en Plus overal vertegenwoordigd waren had je grutters, kruideniers en buurtsupers.

Helaas zie je, door allerlei prijzenoorlogen, steeds minder kleine zelfstandigen op het gebied van eten. Af en toe nog een bakker, een slager en een groenteboer. Maar veel zijn het er niet. En als ze er al zijn dan verkeren in zwaar weer en hopen ze te overleven. En logisch ook. We moeten allemaal zuiniger aan leven dus een brood van de supermarkt is vaak een dubbeltje (voor de oudere lezers ons) goedkoper en dus sneller gekocht. Ook het feit dat ze alles onder een dak hebben is makkelijk. Want we hebben weinig tijd voor het aanschaffen van voedsel. De bewuste eter uitgezonderd.

Maar zojuist heb ik weer zo’n kruidenier ontdekt. Een winkeltje waar ik graag even langsga. Ook al zitten ze in Ede, ik heb er zojuist allerlei producten gekocht. Ik hoef niet in de rij te staan, ook al is het druk. In het ruime assortiment vind ik de producten die ik zoek. Makkelijk, eenvoudig kieper ik alles in mijn winkelwagentje en ga ik naar de kassa.

Het winkeltje is van Rien en Lisette Hardeman. Zij hebben een bakkerij met een niche. Zij zijn namelijk gespecialiseerd in Glutenvrije producten. En daarvoor hebben zij de Glutenvrije Webshop (glutenvrijewebshop.nl).

Dit soort ondernemingen vind ik dus gaaf. Een traditioneel familiebedrijf dat bestaansrecht heeft omdat zij een kruidenier zijn voor heel Nederland. Drommen mensen kunnen bij ze kopen en ik vermoed dat ze zelf, achter in de bakkerij, de producten nog in doosjes aan het doen zijn en verzendklaar te maken. Echte ondernemers die zich niet laten wegjagen door grote ketens. Heerlijk. I Love it!

Dus aan elke winkelier die iets unieks verkoopt, start een webshop naast je fysieke winkel. Maak gebruik van het potentieel van je niche. Er ligt nog een hele (online)wereld voor je open!