2014-06-19 14.31.23

Op 19 juni mocht ik spreken op een bijeenkomst van de Agro-Food sector. Thema – de blik vooruit.

Een evenement georganiseerd door Deloitte en FreshPark Venlo voor ondernemers uit de Agro-Food Sector.

Ik mocht starten met een presentatie over ontwikkelingen uit de toekomst en onbekende ontwikkelingen van nu (slides staan onderin dit artikel).

2014-06-19 15.10.42

 

Daarna spraken drie ondernemers uit de Agro-Food sector over hoe zij zich hadden voorbereid op de toekomst, ik mocht ze daarna interviewen voor de groep.
En het mooie vond ik, alle drie hadden innovatie succesvol doorgevoerd zonder technologie (nou ja, eentje dan), maar wel conform het modern ondernemen zoals ik het graag zie.

The Bird Family
De eerste spreker was John van Helden van Dutch Pet.

John heeft voor vogelvoer een concept ontwikkelt met behulp van visual storytelling. Een traditioneel product dat onder enorme prijsdruk stond heeft hij omgevormd tot een beleving. Een beleving voor kinderen, maar qua marketing gericht op de ouders en grootouders die hun kinderen bewuster willen maken van de natuur. Een marktonderscheidende strategie door beleving rondom het product te creeeren. Kijk voor meer info en inspiratie op de website van The Bird Family.

2014-06-19 16.47.14

 

Productvoorlichting is cruciaal

De tweede spreker was Bart Takkenkamp van Weyers GMBH

Bart benadrukte in zijn presentatie dat innovatie vooral uit samenwerking moet komen. Samenwerking in de keten richting de consument. Maar ook in samenwerking met concurrent.
Uit onderzoek blijkt dat de consumptie van groente en fruit afneemt, ondanks alle goed bedoelde initiatieven.

Product innovatie is een van oplossingen, denk maar aan de Smoothie, waarmee consumenten toch meer de producten tot zich nemen. Zelfde product, andere vorm.

Een belangrijk onderdeel voor de consument is dat zij beter voorgelicht moeten worden over de toepassing voor producten. Vaak gaat dit mis bij de medewerkers op de winkelvloer omdat het ze ontbreekt aan de juiste productkennis.
Eigenlijk een vorm van contentmarketing om een product heen. En dat kan in een product of samenstelling worden opgenomen, zoals dit zoepaspergepakket

voorbeeld2

Maar ook het informeren van de consument bij de product keuze, zoals hier bij aardappelen (note de aardappelen lagen voor de borden, dus het gaat niet om de uien 🙂 )

voorbeeld

 

Productinnovatie rondom een product

screen568x568De laatste spreker was Will Teeuwen van Teboza. Teboza doet asperges. Zij hebben een duidelijk focus op dit ene product. Maar het product is buiten Limburg minder bekend dan in Limburg. Buiten Limburg weten mensen vaak niet hoe ze een asperge moeten bereiden. Om dit op te lossen zijn zij allerlei initiatieven gestart met de nadruk op voorlichting. Zo zijn er meer dan 100 demonstraties gegeven door het hele land binnen supermarkten over het bereiden van asperges. En dit werkt. Consumenten hebben deze voorlichting nodig, als inspiratie. Daarnaast hebben zij een Asperge App gelanceerd vol met recepten, informatie over het product asperge en de winkels en restaurants waar je asperges kunt krijgen.

En last but not least, er wordt geweerkt aan een asperge wine-gum om kinderen vertrouwd te maken met het product.

Inspirerend!

Al met al een inspirerende bijeenkomst waarbij ik het verfrissend vond om te zien hoe de drie ondernemers omgaan met innovatie. Soms vanuit noodzaak geboren (teruglopen verkoop, dalende marges, concurrentie) komen er hele mooie initiatieven.

 

Tenslotte
Mijn slides die ik heb gebruikt