Periscope, de live streaming tool van Twitter, maakt het voor iedereen mogelijk direct live video uit te zenden. Dat is gaaf.

Illegaal en live nieuws

We zagen het bij de grote bokswedstrijd tussen Mayweather en Pacquiao, de dure pay per view uitzending werd gratis doorgezet, de grote Jumbo bommelding ontruiming gefilmd door Rianne Schuurmans en ook de diverse uitzendingen vanaf bijvoorbeeld Pinkpop waar de NOS geen toestemming voor had, filmden de bezoekers het gewoon zelf.

Privacy?

Daar kun je wat van vinden. Zo kan iedereen in de publieke ruimte gefilmd worden, dat is wettelijk toegestaan, maar kunnen er ook ongemerkt zaken uitgezonden worden. Kansen en mogelijkheden volgens mij. Uiteraard kun je het negatief bekijken, maar van alles en iedereen foto’s maken kan ook al een tijdje met de mobiel. Daar zijn we al aan gewend.

Ja, je mag me Periscopen!

Schermafbeelding 2015-07-24 om 10.18.48

Zelf ben ik al enkele malen ge-periscoped. Tijdens lezingen die ik gaf op het Facebook Marketing Congres, tijdens Preziday, en nog wat dingetjes. Daarmee is er dus naast het live publiek, ook publiek op afstand. Wat voorheen door een organisatie gefaciliteerd werd met bijvoorbeeld UStream, wordt nu door de bezoekers zelf onder hun netwerk gedeeld. Gaaf!

Extra mogelijkheden, nieuwe kansen!

Maar zoals met elke nieuwe tool, zijn er ook weer voorhoedes die er verder mee experimenteren. Jojanneke van den Bosch (@jojanneke) bijvoorbeeld. Zij kwam op het briljante idee om een 7 delige serie live uit te zenden over hoe je online trainingen maakt en alles wat er bij komt kijken.

Op 10 juli zat ik er even doorheen. Ik moest, kon en wilde zoveel doen, dat ik niet meer wist waar ik moest beginnen. Verveeld zat ik op Twitter te kijken en toen zag ik de aankondiging van Jojanneke. Uit interesse ging ik haar eerste uitzending volgen (de uitzending is terug te kijken). En tijdens de uitzending werd ik enthousiast. Door Jojanneke en de manier waarop zij dit deed. Ik was na deze uitzending ook meteen weer super gemotiveerd en heb deze proefles gemaakt.

Maar het mooiste was wel dat Jojanneke aan het experimenteren was (klooien zoals Martijn Aslander dat noemt). Ze was aan het zoeken naar mogelijkheden voor deze tool. Zo zat ze te klooien voor de juiste setting (met Ducttape) en uiteindelijk heeft ze een hele studio (what’s in a name) gemaakt voor de Periscope uitzendingen. Echt goed! Een selfie stick (een Narci-stick zoals zij het zelf noemt) op een statiefje. Briljant.

De Periscope Studio van @jojanneke

De Periscope Studio van @jojanneke

Kijkje achter de schermen

Omdat ik zo enthousiast was, wilde ik het zelf van dichtbij zien. En op 20 juli mocht ik van Jojanneke aanwezig zijn bij de uitzending. We hebben bij deze uitzending maar liefst 1581 kijkers gehad. Dat is veel, bizar veel. Ik sprak daarna meerdere mensen die moeite hadden om meer dan 50 deelnemers voor een webinar te verzamelen. En hier zitten we dan op een stoeltje met een iphone en meer dan 1500 kijkers. De uitzending staat hieronder.

Vervanger van Webinars?

Periscope biedt dus best wel meer mogelijkheden dan alleen het filmen van een uit de hand gelopen arrestatie door de politie, of het vastleggen van allerlei live events. Het biedt ook een fantastische mogelijkheid om kennis te delen. Een echte tool dus voor content marketing. Webinar software heeft als voordeel dat je mensen vooraf kunt laten inschrijven en dat je de e-mail gegevens hebt voor opvolgingsacties. Dat heb je bij Periscope (nog) niet. Maar als het bereik zoveel groter kan zijn, omdat er geen drempel is, dan moet je verhaal gewoon goed zijn zodat de kijkers zelf de opvolgingsacties initieren. Goede leads creeer je met een goed verhaal.

En dat heeft Jojanneke voor mij hiermee aangetoond.

De hele serie van Jojanneke is terug te lezen op haar blog. Ik ga er mee aan de slag!