(video – Punkmedia – 15 september 2015)

Jan Willem Alphenaar (1969), geboren in Rotterdam, opgegroeid in Hillegom, gestudeerd in Den Haag, woonachtig in Eindhoven.

Tijdens zijn studie startte Jan Willem zijn eerste bedrijf waarmee hij software ontwikkelde voor bedrijven en hen adviseerde op het gebied van automatisering.

In 1993 studeerde Jan Willem af aan de Haagse Hogeschool als Informatie Analist op het onderwerp WWW. Een onderwerp waar zijn informatica docenten nog geen weet van hadden. Die fascinatie voor internet is nooit meer verdwenen.

Zowel in zijn carrière als IT consultant bij onder andere Exact en Grote Beer, waar hij in zijn vrije tijd inbelde op het internet, als wel in de hele periode daarna.

In 1997 startte hij zijn tweede bedrijf gericht op 3D animaties, multimedia presentaties, computer games en websites. In vier jaar tijd groeide dat bedrijf uit tot de top van Nederland. In 2003 gingen helaas de deuren dicht ten gevolge van een faillissement.

Van 2003 tot 2005 heeft Jan Willem als Business Unit Manager een afdeling voor Microsoft netwerken, specifiek voor het MKB, opgezet. In 2005 stapte hij over naar het PR vak. Na voor vele grote en kleine merken de publiciteit te hebben gerealiseerd is Jan Willem, na een korte periode als interim marketeer, in 2011 weer voor zichzelf begonnen.

Dit keer stopt hij zijn jarenlange ervaring, kennis en fascinatie bijeen in zijn trainingen en lezingen.

Vanwaar jouw fascinatie voor het internet?

Vanaf het moment dat ik voor het eerst toegang had tot het web in 1992 was ik overdonderd door de mogelijkheden die het bood. Ik kon met mensen over de hele wereld in contact komen via communities (The Well bijvoorbeeld) en heel veel informatie vinden over diverse onderwerpen (toen nog via Altavista.digital.com) . En dat was in de begintijd dat er nog niet zoveel was. En eigenlijk is er in basis niet veel veranderd. We gebruiken het internet steeds vaker om met elkaar in contact te komen en om informatie te vinden. Internet is tegenwoordig sneller, visueler, mobieler en ook veel voller. Iedereen heeft de mogelijkheid iets nieuws te lanceren en ideeën te delen.

Wat vind je leuk aan presenteren?

Ik vind het elke keer weer een kick om een groep mensen te inspireren, informeren en amuseren. Via veel interactie voel ik of mijn boodschap aankomt en of er een connectie is tussen het publiek en het onderwerp. Eventueel anticiperen maakt het extra leuk.

Welke onderwerpen spreken jou het meest aan?

Technologische ontwikkelingen (trends) die de wereld veranderen en verbeteren. Online marketing, want marketing is niet meer wat het geweest is. Social Media, omdat we daar niet aan ontkomen. Personal Branding, omdat iedereen tegenwoordig een online merk is en daar optimaal van moet profiteren. Modern ondernemerschap, omdat ik het mooi vind dat iedereen tegenwoordig kan ondernemen. Ik leg graag uit hoe je dat kunt doen en ook hoe je dat beter niet kunt doen. Presenteren zelf, ik geef veel presentatietrainingen aan ondernemers en studenten.

Je praat over veel onderwerpen, waarom geen specialisatie?

Het aantal onderwerpen valt wel mee. Als je nagaat dat ik ruim 80 uur in de week in de weer ben en meer dan 25 jaar ervaring in het bedrijfsleven heb. Ik heb mij met al die onderwerpen beroepsmatig bezig gehouden en daar als specialist in geopereerd. Ik heb die afwisseling ook nodig omdat ik mij anders ga vervelen.

Waar bestaat jouw werkdag uit als je geen lezing of training geeft?

Ik sta elke dag vroeg op. Meestal ben ik rond 7 uur of op mijn kantoor. Daar lees ik over nieuwe ontwikkelingen die ik weer deel op Twitter. Ik schrijf blogs, werk aan een paar boeken en ik experimenteer veel met nieuwe gadgets en software tools. Puur omdat ik dat leuk vind. Daarnaast ontmoet ik ook veel mensen en coach ik een aantal jonge ondernemers.

Hoe bereid je je voor op een lezing?

Elke lezing begint met een doelgroep en een boodschap die ik, of de opdrachtgever, overgebracht wil hebben. Dat vereist inlezen in de materie, een verhaallijn bedenken en deze vervolgens uitwerken in slides. Gemiddeld besteed ik wel 8 uur aan de voorbereiding voor een lezing, want ik wil in ieder geval meer weten dan het publiek over het onderwerp. En in 8 uur kun je veel leren!

Wat wil je aan het einde van een lezing bereikt hebben?

Dat de mensen aan het denken zijn gezet. Dat ze iets geleerd hebben en dat ik ze geïnspireerd heb om er iets mee te gaan doen. Of dat nu ondernemers zijn die een andere weg in gaan slaan of werkzoekenden die zich beter gaan profileren. De echte waarde in een lezing zit in hetgeen wat de mensen daarna er mee gaan doen. Gelukkig krijg ik daar vaak veel feedback over via e-mail en LinkedIn.

Waarom ook trainingen?

Ik heb vanaf mijn 18e al mensen wegwijs gemaakt in het gebruik van software. Via een-op-een trainingen tot klassikale trainingen. Ik blijk in staat te zijn redelijk complexe materie op een voor iedereen begrijpelijke manier uit te kunnen leggen. En veel stof waar ik kennis over heb, vraagt wat meer diepgang om uit te leggen. Zoals bijvoorbeeld de cursus bloggen of LinkedIn, die ik zowel bij bedrijven intern verzorg als via open trainingen. Maar ook presentatietrainingen vragen vaak meer (persoonlijke) begeleiding. Ik vind het zelf ook leuk om wat meer de diepte in te gaan.

En wat is jouw ding met LinkedIn?

Van alle sociale netwerken geloof ik het meest in de toekomst van LinkedIn. Ik merk echter dat het merendeel van de Nederlandse gebruikers te weinig kennis heeft van de mogelijkheden. Daar blog ik over, heb ik een aantal boeken over geschreven en verzorg ik veel trainingen.

Wat zijn je verdere plannen voor de toekomst?

Meer lezingen en presentaties geven om mensen te inspireren. Zowel in Nederland en België als wat verder in het buitenland. Daarnaast ben ik bezig met een ontwikkeling van een aantal online trainingen, in het Engels, zodat ik laagdrempeliger meer mensen kan bereiken. En vooral wil ik in de toekomst blijven doen wat ik leuk vind of wat mij leuk lijkt.