Twitter en Google sterk in opkomst als informatiebron

Ruim helft journalisten heeft Twitter-account

Eindhoven, 26 juli 2010 – Twitter is bezig aan een sterke opmars als nieuwsbron voor journalisten en bloggers. Meer dan de helft van de journalisten en bloggers in Nederland heeft een Twitter-account en van hen gebruikt maar liefst 88% het kanaal voor nieuwsvergaring. Dit komt naar voren uit een onderzoek onder 215 journalisten en bloggers, uitgevoerd door ANP Pers Support, Marketingfacts, LEWIS PR en Stichting One.

Naast Twitter merken de respondenten ook Google aan als manier om te zoeken naar nieuws. 82 % van de respondenten zet de zoekmachine daarvoor in. Als startpunt in de zoektocht naar achtergrondinformatie scoort Google nog hoger; maar liefst 99% van de journalisten en bloggers weet zijn weg naar Google te vinden.

83% van de journalisten gebruikt Twitter om zijn artikel te promoten en 58% van hen gebruikt het kanaal om achtergrondinformatie bij een artikel te verkrijgen.

Ondanks de opkomst van Google en Twitter als nieuwsbron, geven de respondenten aan nog steeds waarde te hechten aan ‘traditionele’ persberichten. Vier op de vijf verwacht dat het persbericht niet uit het medialandschap zal verdwijnen.

“De resultaten van het onderzoek laten zien dat journalisten en bloggers steeds meer kanalen inzetten om nieuws te zoeken. Dat Google voor achtergrondinformatie bij een artikel wordt gebruikt is niet verrassend, maar dat het ook wordt gebruikt om op zoek te gaan naar nieuws des te meer”, zegt Jan Willem Alphenaar van Stichting One. “Voor bedrijven betekent dit dat hun SEO steeds belangrijker wordt en dat ze daar op alle mogelijke manieren rekening mee moeten houden.”

About JW

Jan Willem Alphenaar - spreker en kennisdeler.
This entry was posted in Marketingfacts, PR 2.0 boek and tagged , , , , , , , , , , , , , , , , . Bookmark the permalink.