Afgelopen donderdag, 14 oktober, mocht ik op radio 1 in debat met Joep Witkamp.
Joep had in een artikel op Dejoop.nl geschreven dat HR managers eigenlijk niet op social media een sollicitant mogen controleren omdat dat niets met het functioneren van de persoon te maken zou hebben.
Ik was gevraagd om daar mijn mening, die er tegenover staat, te delen.
Hieronder de radiouitzending.
Ik vind dat het gecheckt mag worden, alles wat je online zet zonder af te schermen is in mijn optie openbaar. Wil je niet dat ik het kan lezen, publiceer of post dan niet online…
Groet,
Vince
Ha JW,
Ben ik het een keer toch niet helemaal met je eens. 🙂
Moet je een kandidaat checken is namelijk minder makkelijk als je denkt. Deels zeg ik: ja, natuurlijk kan dat. Echter heb ik ook één ding geleerd, namelijk dat de meeste mensen niet in staat zijn om een goed beeld te vormen op basis van wat er in social media gebeurt. Drie foto’s met een biertje op: niet aannemen want het is een zuipschuit.
Of nog veel, vele erger, namelijk de casussen persoonsverwarring. Meerdere hondjes die Fikkie heten. Nee, we weten allemaal wat wel en niet kan. Ik heb nog nooit één training gehad recruitment in social networking waarin ze niet de fout in gingen. Waarin er geen gegevens werden toegekend aan een persoon waarvan je niet met zekerheid kon zeggen dat ze er bij hoorde.
Dus checken? Misschien wel ja. Maar pas na je hebt besloten iemand uit te nodigen voor een gesprek wat mij betreft.
Mmm, goed punt. Maar als jij als HR manager niet een check doet, dan doen de klanten of collega’s het wel.
Het zou heel naïef zijn om het niet te doen denk ik.
ik denk dat we heel veel moeten investeren in mediawijsheid. Mensen de kennis geven zaken goed te interpreteren, alleen vrees ik dat daar een generatie overheen zal gaan. Tevens ben ik het met je eens dat iedereen er over na moet denken wat ze online zetten, personal branding noem ik dat, ken d’r nog een goed boek over 🙂
Wat ik wel grappig vind is dat je collega in het interview zei dat er weinig te vinden was over hem en dat hij dat bewust deed. Ik herinner me nog dat in mijn laatste loondienst verband we een nieuwe manager kregen, meteen allemaal googlen, niets te vinden. Dat vonden we eng, die man had waarschijnlijk het nodige te verbergen was de conclusie. En innovatief was hij zeker niet. (beide bleek niet waar te zijn, beste manager die ik ooit gehad heb). Het punt: je weet niet hoe anderen het interpreteren wat je wel, en vooral niet, doet.
Hallo JW,
Interessant interview. Hieruit blijkt weer dat goede en voortdurende (bewustwordings)-training van directies en medewerkers op gebied van social media essentieel is.
Dit alvorens een boek met social media bedrijfsregels op te stellen dat waarschijnlijk niemand gaat lezen in Nederland, er niet naar handelt en dat puur als juridische onderlegger geldt als een medewerker eens in de fout gaat .
Goede opleiding/training op dit gebied is ook een onderdeel van goed werkgeverschap. Een werknemer dient echter ook de eigen verantwoordelijkheid in deze te beseffen. En ja, dat zal inderdaad nog wel even duren zoals Bas het schrijft.
Voor beide standpunten, zowel van Joep als van Jan Willem, is wat te zeggen. De realiteit is echter dat toekomstige collega’s en klanten gewoon zullen Googelen en zich een beeld vormen van de persoon en daarmee van het bedrijf. Als headhunter en adviseur zie ik dat zeer regelmatig. Het is zelfs zo dat banken de netwerken en online bezigheden van ondernemers, die een krediet-aanvraag doen, checken.
Het is naar mijn idee dan ook beter om te handelen naar de realiteit en je goed te beseffen wat je online doet. Los van het feit of je werkgever die cursus betaalt of dat je zelf een social media training volgt.
Social Media checken als HR-manager? Ja dus, en zet het wellicht ook bij je advertentietekst, dan handel je zelf helemaal transparant en kunnen sollicitanten besluiten al dan niet te reageren.
Maar ben je er dan ook van bewust als HR-manager dat je de zoekresultaten objectief bespreekt in het gesprek (kan ook interessante gespreksstof en inzichten opleveren) en dat jijzelf ook gegoogeld kunt worden.