Social Media zet de wereld op zijn kop. Zeggen ze. In mijn ogen valt dat heel erg mee, omdat ik er gaandeweg volledig in opgezogen ben en ik niet beter weet.
Het zit in mijn systeem, net als bijvoorbeeld roken of met meerdere dingen tegelijk bezig zijn in mijn hoofd.
Het is eigenlijk een gewoonte geworden.
En veel organisaties die besluiten aan de slag te gaan met Social Media krijgen te maken met interne weerstand. Ik hoor het elke keer weer als ik een lezing of presentatie geef: “Ik heb daar geen tijd voor, ik moet ook al e-mailen”.
Zelfde weerstand overal.
Over het algemeen hoor ik vaak dezelfde tegenargumenten maar die vallen meestal weg wanneer ik succesvoorbeelden laat zien van zowel grote als kleine ondernemingen. Dan wordt het ineens niet meer abstract, maar zien de mensen hoe eenvoudig Social Media in te zetten is.
Collega in dit vak, Marvin de Reuver, schreef er ook al een goed stuk over. Lees dit maar: http://www.marvindereuver.nl/social-media-daar-heb-ik-geen-tijd-voor/.
Bert en Ernie
Van mijn directe collega uit Stichting One, Michael J. Dawkins, kreeg ik gisteren onderstaande video van Bert en Ernie. Hij heeft deze onlangs bij een workshop ingezet om aan te tonen hoe mensen ermee omgaan wanneer de wereld op zijn kop staat. Zolang jezelf niet weet hoe het werkt en geen controle hebt is het eng. Zodra jij de controle kunt nemen wordt het ineens leuk. Let maar eens op de angst van Bert in deze video, die omslaat in plezier op het moment dat hij het vliegtuig mag besturen.
Grappig voorbeeld met Bert en Ernie. Toch begrijp ik de argumentatie van mensen ook wel die nog niet aan de slag zijn. Vooral binnen grotere organisaties is integreren van social niks minder dan een verandertraject waarbij je oprecht betrokken medewerkers nodig hebt.
Helemaal mee eens en bij elk verandertraject krijg je te maken met dezelfde weerstand. En die weerstand verdwijnt vaak wanneer mensen, doordat ze zaken beter begrijpen, ook meer controle kunnen hebben.