Is aversie tegen Social Media de nieuwe trend?

Op dit moment worden mensen een beetje social media moe, althans zo lijkt het. Social Media nemen een steeds groter belang in het leven van mensen. Er zijn veel uitwassen, zoals afgelopen uitzending van KROschaduw (zie verder in dit artikel) ook wel bleek.

Waanzin

Een vrouw die meer dan 500 berichten per dag op Twitter gooit. Dat is geen verslaving meer, dat is waanzin. Dit soort randfiguren (misschien ben ik er ook wel een want ik Twitter ook veel) maken het voor anderen steeds minder leuk om met Social Media bezig te zijn.

Social Media is goed bedoeld.

Social Media hebben in principe een goede intentie. Het verbinden met andere mensen en het delen van informatie, kennis, lief en leed. Allemaal mooi en misschien wel te veel gehyped op dit moment. Ik denk dat we met zijn allen nog in een leercurve zitten. We moeten leren omgaan met deze nieuwe wereld van communicatie.

De Community lost het zelf wel op.

We zullen allemaal gaandeweg ons netwerk optimaliseren en de mensen die we echt interessant of leuk, lief en aardig vinden blijven volgen. Mensen die je irriteren of die te sterk afwijken van jouw gedrag en normen en waarden hoef je ook niet te volgen. Langzaamaan zal de community zelf bepalen hoe de community er uit zal gaan zien. Het zelfreinigend vermogen van de crowd 🙂

Onderstaande video is een voorbeeld van wat we nog veel zullen gaan zien volgens mij, maar de echte succesverhalen zullen ook blijven komen.



Hieronder de uitzending van In de schaduw van het nieuws over Twitter.

Get Microsoft Silverlight
Bekijk de video in andere formaten.

About JW

Jan Willem Alphenaar - spreker en kennisdeler.
This entry was posted in Mijn mening and tagged , , , , , , , , , , , , , . Bookmark the permalink.

9 Responses to Is aversie tegen Social Media de nieuwe trend?

  1. Annelies says:

    Vooral de discussie in de live-uitzending die later op internet werd uitgezonden was nog interessant. Die kan ik helaas nergens meer terugvinden. Ik vind het niet meer dan normaal dat mensen social media moe zijn. Precies om wat jij zegt, plus dat iedereen maar roept dat het zo fantastisch is en dat je echt moet Twitteren, Facebooken of weet ik wat. En das natuurlijk gelul, je moet niks. Als je het niks vindt, hoef je het niet te doen, als jij andere manieren weet om je tijd te vullen, klanten te vinden, werk te vinden etc, prima toch? Als iedereen een stuk nuchterder met het middel om zou gaan, dan zouden we denk ik een veel rustiger beeld hebben. Dan is ook zo’n discussie in zo’n programma niet nodig.
    Zelfreinigend vermogen, leuk, maar als de incrowd van nu massaal besluit iedereen uit te sluiten die ook maar zn bek op een verkeerde manier opentrekt, dan schiet het niet op natuurlijk. Iedereen die denkt dat Twitter of wat dan ook een lief schattig communicatiekanaal is met allemaal lieve mensen, die komt van een koude kermis thuis. Ik heb ook regelmatig kritiek op mensen en op dingen, en iedereen die het leest neemt het me niet in dank af. Mensen kunnen online ineens niet meer met kritiek of negatieve berichten omgaan. Kunnen ze IRL ook niet dan waarschijnlijk, maar omdat iedereen meeleest is het wel een stuk gênanter ineens. Dus met dat zelfreinigend vermogen moet je ook maar oppassen, zeker de invloedrijke tweeps onder ons. Als die zeggen: “ontvolg die @anneliesje want ze is [vul in]” dan zijn de effecten daar wellicht behoorlijk groot van.

    Man, bijna een complete blogpost zelf geschreven nu. Heb natuurlijk nog veel meer te zeggen, maar ja, je hebt mn twitters en websites en e-mail ;-).

  2. ellen says:

    mag ik deze link hier nog aan toevoegen…
    http://www.southpark.nl/episodes/1404

  3. Berend Quest says:

    Het is niet alleen het ‘zelfreinigende’ vermogen, maar ook het zelf-ontwikkelende vermogen dat maakt dat Social Media beter, groter en meer toepasbaar wordt.
    Tenminste, dat is mijn overtuiging.

  4. Er valt een onderscheid te maken tussen het fenomeen social media en de term. Die laatste maakt een hype cycle door. Zag je bij de term user generated content een paar jaar geleden ook gebeuren. Helemaal niet erg want dat is een verwacht onderdeel van het ‘verankeren’ van de term en het bijbehorende gedachtegoed in het medialandschap.

  5. Ward van Beek says:

    Ja, inderdaad de gezonde ‘dip’ die we nu in gaan. Moet ook wel zeggen dat ik moe wordt van de manier waarop er hier en daar mee omgegaan wordt. De hoeveelheid berichtjes die nergens over gaan, dialogen die ik niet volg en die ten overstaan van 3000 volgers tussen strikt twee mensen gevoerd worden, het enorme “ik moet erbij horen en ik heb ook heus overal een mening over”, maakt mij ook wel wat social media-moe… maar, zoals elke hype… in essentie is het een heel krachtig fenomeen. Dus de zinnige toepassingen komen wel bovendrijven.
    Erg leuk videotje trouwens. De ‘Von Trappjes’ 2.0… 😉

  6. Nona Mills says:

    Er valt een onderscheid te maken tussen het fenomeen social media en de term. Die laatste maakt een hype cycle door. Zag je bij de term user generated content een paar jaar geleden ook gebeuren. Helemaal niet erg want dat is een verwacht onderdeel van het ‘verankeren’ van de term en het bijbehorende gedachtegoed in het medialandschap.

  7. Rose Graham says:

    Het is niet alleen het ‘zelfreinigende’ vermogen, maar ook het zelf-ontwikkelende vermogen dat maakt dat Social Media beter, groter en meer toepasbaar wordt. Tenminste, dat is mijn overtuiging.

Comments are closed.