Londen volgt het voorbeeld van Eindhoven

Op 27 april 2010 lanceerde onze eigen wethouder Mary Fiers een app op de iPhone waarmee burgers ongeregeldheden konden melden die met milieu en omgeving te maken hadden. Dit deden ze met een door de gemeente zelf geproduceerde video.

Een revolutionaire stap volgens mij, waarbij ik eigenlijk niet weet in hoeverre deze geslaagd is. Ik heb er toevallig van gehoord, maar ik ben benieuwd of er mensen in mijn netwerk zijn die dit ooit gebruikt hebben.Wel heb ik dit voorbeeld vaak gebruikt in mijn presentaties over burgerparticipatie en crowdsourcing.

Nu, ruim een jaar later heeft de BBC, weliswaar in komkommertijd, een item over een dergelijke app in Londen.

Het mooie is dat ze een vrij uitgebreide app tonen en dat er ook al cijfers zijn over de resultaten. In ieder geval hebben ze hun PR in Londen beter op orde want ze hebben er wel landelijk nieuws meegehaald :). Wat erg essentieel is bij het slagen van dergelijke projecten is de terugkoppeling naar de participerende burger. En dat doen ze goed in Londen. Als jij een incident hebt gemeld, krijg je ook netjes een foto teruggestuurd als het opgelost is. Op die manier weten burgers ook dat er iets mee gedaan wordt en zullen ze er in de toekomst zeker vaker gebruik van maken. Oftewel, goede communicatie is essentieel!

 

Update: Er komen veel reacties via Twitter binnen dus die zet ik maar hieronder. Is wel zo makkelijk πŸ™‚


 

About JW

Jan Willem Alphenaar - spreker en kennisdeler.
This entry was posted in Co-creatie, Social Media ontwikkelingen and tagged , , , , , , , , , , , , , . Bookmark the permalink.

11 Responses to Londen volgt het voorbeeld van Eindhoven

  1. Alles wat maar enigszins met beeld te maken heeft trekt mijn aandacht.

    Een tennismaatje van me is er vol lof over en gebruikt het ook met enige regelmaat.
    Onlangs nog heeft ie een foto gestuurd van het slechte fietspad langs het kanaal ter hoogte van het vliegveld. Kreeg de volgende dag keurig een telefoontje dat dit in september, na de vakantie, wordt aangepakt.

    Toen hij me voor het eerst deze app liet zien zaten we een biertje te drinken op het tennispark van TV Meerhoven. We zeiden nog tegen elkaar dat het al vroeg donker begon te worden maar dat kwam omdat er enkele lampen van de straatverlichting kapot waren.

    Nu moet je weten dat deze verlichting niet onder de verantwoording van de gemeente valt, zo kreeg ik te horen toen ik gebeld werd door de gemeente nadat ik de app gebruikt had om de kapotte lampen te melden. Echter, de mevrouw aan de telefoon beloofde toch de “klacht” door te geven aan de juiste instantie. Welke zei ze me niet. Tot mijn verbazing kreeg ik 2 dagen later van Eneco een telefoontje dat de lampen waren vervangen. Chapeau voor de gemeente!

  2. Ik maak van tijd tot tijd gebruik van BuitenBeter en ik ben daar HEEL erg tevreden over tot nog toe.
    Klein voorbeeld: kapotte putdeksel. opening groot genoeg dat jongste er in vast kan komen te zitten. Foto gemaakt, adres erbij via gps, opmerking met verzoek.

    3 dagen laten: Nieuwe putdeksel op locatie

    Geen idee of het aan mijn melding heeft gelegen, maar ik was er erg te spreken over. Volgens mij is de kracht van de app het feit dat je heel snel je melding kan maken. Ter plekke zonder eerst de gemeente te moeten bellen.
    Dat heb ik namelijk ook wel eens gedaan voor gaten in de weg, maar dat duurt lang. Probleem is ook opgelost, maar maken van melding duurde erg lang.

    • JW says:

      Hi Senol,
      Dank voor je verhaal. Maar met name dat ene punt zit mij dwars:

      Geen idee of het aan mijn melding heeft gelegen, maar ik was er erg te spreken over.

      Dat is het probleem. Gemeente Eindhoven geeft jou geen terugkoppeling of feedback. Misschien stond het al op de planning en kijken ze niet eens naar die meldingen.

  3. Colin says:

    Het idee is heel leuk, eerste ervaringen waren ook heel goed. Direct was een los liggend stuk stoep en fietspad aangepakt. Echter daarna kwam de grote maar…

    Als je in stukken van Eindhoven woont waar Woonbedrijf/Domein of andere huurstichting veel woningen heeft, schijnt veel grond buiten gemeente eigendom te vallen. Als je dan een klacht hebt, bijvb zoveelste dode konijn, glas in het park, algemene zooi in het park, krijg je na een paar weken een telefoontje : ‘Sorry dit is geen gemeente grond’ En daarmee klaar.

    Ze spelen klachten niet door naar de betreffende eigenaren en doen niets meer met je meldingen.

    Dus zolang het gaat over de stoep, weg, fietspad lijkt het een geweldige app, maar als het gaat om parken en paden tussen woningen van woonbedrijf, heb je pech.

  4. Lisette says:

    Ik zal het eerlijk toegeven: heb de app gedownload omdat ik dan een Senz paraplu kreeg πŸ™‚ Maar desondanks ziet de app er wel goed uit. Laagdrempelig in gebruik. Heb nog geen melding gedaan.
    Hoop dat gemeente daar meer gebruik van gaat maken. En terugmelden is idd erg belangrijk!

    • JW says:

      Dat terugmelden doen ze nog niet echt naar ik begrijp. Dat is jammer want zo faalt zo’n project en is het zonde van het geld.
      Maar, zo’n plus is natuurlijk altijd leuk πŸ˜‰

  5. Ingrid says:

    Ik heb eens een melding gedaan van een omleidingsbord dat er echt al maanden lag (plat op de grond) terwijl de werkzaamheden (aan de Randweg) al klaar waren.
    Kwam er op enig moment te voet langs, hardlopend, en had mijn mobiel paraat. Toen (eindelijk) fotootje gemaakt (handig, want je denkt er thuis niet meer aan is mijn ervaring) en de melding met Buiten Beter (overigens ook voor Android beschikbaar!) gedaan.
    Een dag of twee later was dat bord weg. Helaas geen afmelding gekregen, dat vind ik dan een gemiste kans. Want: lag het aan mijn melding, of is het stom toeval geweest? (kleine kans omdat het bord er al zΓ³ lang lag en het nu ineens werd weggehaald, maar toch)
    Dat vind ik dus een dikke fail van de gemeente, maar tegelijk een dikke top voor als ze idd direct iets met mijn melding hebben gedaan.

    • Ingrid says:

      oh, trouwens, Buiten Beter is volgens mij gemeente-overstijgend… Door een onafhankelijke partij gelanceerd en dus heb je als gemeente gewoon te ‘dealen’ met de app. Maar ik kan me vergissen, mss dat @tim_v daar het fijne van weet.

      • Tim says:

        Klopt, ik weet ervan. Maar het is niet mijn plek om daar hier en nu een reactie op te geven, wetende dat de wethouder meeleest πŸ˜‰

  6. Tim says:

    Ik moet even opletten met wat ik zeg, want ik wil niet op de plek van de beleidsmakers e.d. gaan zitten. Maar ik ken het proces wat hier achter ligt vrij goed, ik ben als medewerker van de Gemeente Eindhoven deels ondersteunend aan de meldingen openbare ruimte. En als zodanig heb ik zelf ook ervaring met het doen van meldingen via BuitenBeter. Mijn meningen daarover zijn deels positief en deels negatief, maar dan kom ik op dezelfde punten als die al eerder genoemd zijn en in 1 geval weet ik zeker doordat ik de eerste keer een verkeerde locatie bij de melding heb opgegeven. Tsja, ook iemand die het proces kent maakt wel eens een foutje πŸ˜‰

    De BuitenBeter app is maar een van de vele manieren is om een melding te doen, want naast de app is telefoonnummer 14040, tijdens vrije inlooptijden het stadskantoor, email (gemeente@eindhoven.nl) en het meldingsformulier op de website (http://www.eindhoven.nl/producten/Melding-klacht-onderhoud-openbare-ruimte.htm) te gebruiken.

    Ik wil wel als tip meegeven om een foto te maken waarin de gevaarlijke situatie in beeld komt en niet enkel ingezoomd op een gat in de grond. De GPS-locatie is nog niet in alle gevallen tot op 2 meter nauwkeurig en in die gevallen moet de ambtenaar in kwestie op zoek naar het onderwerp van de melding, in dat geval is een overzichtsfoto makkelijk dan een foto van een gat in de grond.

  7. Dit soort initiatieven zijn geweldig, maar staan of vallen met de opvolging ervan. Opvolging na een melding moet dus – al voor de lancering van de app – degelijk en in onderlinge overeenstemming ingericht zijn binnen een organisatie. Zo niet, dan werkt het averechts.

    Voor wat betreft de buitenbeter-app. Is ontwikkeld door een bedrijf (Yucat Mobile Business Solutions) en in de app-stores gezet. Deze wordt de gemeenten dus een beetje door de strot geduwd. Daarom is de opvolging na meldingen via deze dienst door veel gemeenten vanzelfsprekend niet (goed) geregeld. Ik vraag me af of alle gemeenten ΓΌberhaupt op de hoogte zijn van het bestaan ervan.

Comments are closed.