LinkedIn groepen: Easy win voor PR!

Tot voor kort en voor sommigen nog steeds, ligt de kracht van Public Relations bureaus in de relaties die zij hebben met de pers. Maar is dat nog wel juist?

Via de pers en journalisten kun je als pr-professional de juiste doelgroep bereiken voor je klant (of voor je eigen bedrijf als je aan klant-zijde werkt). Maar is dat in de tijd van online communicatie nog steeds de enige manier? Tegenwoordig kun je namelijk direct de doelgroep bereiken. Niet in de plaats van via je mediarelaties, maar er naast.

Doelgroepen zijn community’s.
Al jaren verzamelen gelijkgestemden zich in online community’s zoals Fora, blogs en tegenwoordig ook LinkedIn groepen en Facebook pagina’s. Veel pr-professionals hebben zich daar nooit echt in verdiept, omdat ze er geen focus op hadden en de klant er ook niet naar vroeg. De klant is zich echter tegenwoordig steeds meer bewust van de kracht van online community’s. De community’s zijn de ultieme verzamelplaatsen van doelgroepen. Daar wil je als klant dat jouw boodschap verspreidt wordt. Wat kun jij daar als pr-professional in betekenen voor je klant? Veel!

LinkedIn groepen.
Als pr-professional zit je op LinkedIn. En als het goed is weet je dat er groepen op LinkedIn zijn. Waarschijnlijk ben je ook wel lid van sommige groepen die met je vak te maken hebben. Maar ben je ook lid van groepen die met het vakgebied van je klant te maken hebben? Ik heb de profielen van een paar pr-professionals bekeken en daaruit blijkt dat er nogal wat mist. Is dat desinteresse of onwetendheid? Hier een voorbeeld van wat ik veel zie bij profielen van pr-professionals op LinkedIn.

Dit getuigt niet van veel interesse in de doelgroepen en vakgebieden van klanten. Dat is jammer. Dat is een gemiste kans!
Wat vertelt dit over jou? Wat nu als een potentiële klant jouw profiel bekijkt? Het komt over alsof je alles weet over PR, maar verder geen specialisatie en interesse in een of ander branche.

Pro-actief.
Als er een ding is dat klanten waarderen in een pr-bureau dan is het pro-activiteit. Media-opportunities  zoeken bij publicaties op basis van een editorial kalender kennen we allemaal. Je zorgt als bureau dat je een centrale lijst bijhoudt, waar iedere accountmanager en account-executive voor zijn klanten kijkt welke thema’s aangegrepen kunnen worden voor een case studie, interview etc… Je meldt aan je klant dat je een ingang hebt, de klant is blij, zeker als je iets geplaatst krijgt, de journalist of redactie is blij en jij kunt weer uren schrijven. Dus je baas is ook weer blij.

Die aanpak is goed. Die moet je vasthouden. Maar die moet je ook online gaan aannemen.

Momenten om LinkedIn groepen in te zetten bij PR.
Er zijn een belangrijke momenten waarbij je de aanwezigheid en kracht van LinkedIn groepen kunt gebruiken.

 

  1. Bij de pitch.
    Als je gevraagd wordt door een potentiële klant om mee te doen aan een pitch is dit een uitgelezen kans. Speur LinkedIn af naar groepen die met het werkgebied van deze klant te maken hebben. Wordt daar lid van en lees je goed in. Je kunt een goede indruk krijgen van wat er speelt in de betreffende branche. Let er op dat je wel een aantal actieve groepen bekijkt. Neem deze groepen mee in je voorstel en presentatie. Als de klant zelf al lid is van deze groepen dan zal hij dat zeker waarderen. Als hij nog niet lid is, kun je hem wijzen op de grote voordelen die ze kunnen hebben. Hoe dan ook, zorg dat je het opneemt. Neem in je uiteindelijke offerte ook een aantal uren op om deze groepen te volgen en er in te participeren.
  2. Bij marktonderzoek / concurrentie onderzoek.
    Als je voor je klant moet uitzoeken wat er speelt in zijn markt of waar de concurrenten mee bezig zijn dan is dit ‘the place to be’. In de groepen wordt van alles besproken en gevraagd. Lees en vraag. Ga indien mogelijk de dialoog aan. Als je merkt dat er veel over een bepaalde problematiek wordt gesproken, heb je meteen een invalshoek voor een nieuwe pr-activiteit. Je kunt een persbericht over het onderwerp schrijven of een journalist bellen voor een interview met je klant over dit onderwerp. Je kunt de journalist meteen aangeven dat het speelt in de markt. Jij blij, journalist blij, klant blij, leden van de groep blij. (4 keer win)
  3. Na publicatie.
    Stel je hebt voor een klant via je pr-activiteiten een online publicatie kunnen regelen. Deze publicatie kun je eenvoudig promoten in de groepen. Doe dit niet met persberichten want dat wordt vaak als spam gezien, maar artikelen uit het vakgebied worden vaak gedeeld. Je zult verbaasd zijn over hoeveel mensen het artikel zullen doorsturen.

 

Uiteraard zijn er nog meer mogelijkheden met de groepen uit LinkedIn. Dat laat ik graag aan jullie creativiteit over in de reacties hieronder.

Deze blogpost is onderdeel van het voorwerk dat ik aan het doen ben voor mijn boek over de PR-tools voor de moderne PR-manager.

 

Deze post heb ik geschreven op PowerPR.nl.
Lees hier het hele bericht

About JW

Jan Willem Alphenaar - spreker en kennisdeler.
This entry was posted in PowerPR, PR 2.0 boek and tagged , , , , , , , , , , , , , , , , . Bookmark the permalink.