Zes dingen die PR-bureaus je niet vertellen

Op pr-daily kwam ik een apart stukje tekst tegen van Lucy Siegel, zelf eigenaresse van een Pr-bureau, voor start-ups.
In die tekst benoemt ze zes dingen die een Pr-bureau niet aan je verteld, maar die ze eigenlijk wel zouden moeten vertellen. Wat moet je nu met zo’n lijstje?

Als jij een pr-bureau gaat kiezen voor jouw bedrijf is het goed om dit lijstje eens te lezen en de punten in je achterhoofd te houden. Gebruik dit om scherpere vragen te stellen aan het bureau. Op die manier kun je misschien een betere selectie maken.

1 Is public relations wel de oplossing? Als je een beperkt budget hebt is het soms zinvoller om te investeren in andere communicatiemiddelen, zoals direct marketing of online advertenties dan een Pr-bureau in te huren. Pr is belangrijk maar een pr-bureau is niet altijd de beste oplossing die geschikt is voor uw bedrijf of situatie.

Tip: Vraag het pr-bureau wat hun mening is. Vraag of zij denken een succesvol resultaat te kunnen leveren.

2 Niet de juiste mediacontacten en kennis van het medialandschap. Pr-bureaus gebruiken media databases om de juiste journalist en mediakanaal voor uw bedrijf te vinden. Als zij niet actief zijn in een bepaald vakgebied zou deze informatie wel eens verouderd kunnen zijn.

Tip: Vraag het pr-bureau in welke gebieden zij referenties hebben. En dan het liefst recente referenties.

3 Verspilling van geld. Wanneer je een pr-bureau wilt gaan inhuren, kijk dan naar bureaus die actief meedenken, feedback geven, strategieën bedenken en die je vertellen wat je NIET moet doen. Bureaus die zonder weerwoord doen wat jij hen vraagt, zijn een verspilling van je geld. Je wilt namelijk professionele mensen die hun vakkennis gebruiken en toepassen.

4 Te hoge doelen. Jij vindt je eigen bedrijf natuurlijk geweldig en vindt dat het alle media aandacht moet krijgen die het verdiend, maar jij bent niet objectief. Spreek je verwachtingen uit en kijk of zij dit ook reëel vinden voordat je het contract ondertekend.

Tip: Stel gezamenlijk haalbare doelen op. Gebruik deze bij tussentijdse evaluaties.

5 Geld. In elke situatie is er een minimum aan budget nodig om goede pr-resultaten te krijgen. Sommige bureaus vertellen je helaas niet dat je budget ontoereikend is en werken zolang je betaald en jij tot besef komt dat ze niet kunnen doen wat jij wilt.  Dit zegt niks over de kwaliteiten van het pr-bureau alleen over de werkwijze van het pr-bureau.

Tip: Ik vind dit een slechte zaak, maar het gebeurt wel. Vraag daarom aan het pr-bureau wat zij denken te kunnen doen met het budget en welke resultaten zij denken te kunnen halen hiermee. Probeer dit op papier vast te leggen!

6 Tijd en inspanning. Je bedrijf moet tijd en inspanning leveren om de samenwerking met het pr-bureau succesvol te laten zijn. Dat houdt in dat je pr-bureaus continue op de hoogte houdt van ontwikkelingen binnen je bedrijf. Een pr-bureau die niet goed op de hoogte is, kan je bedrijf niet aan de succes helpen die jij graag wilt. Dus houdt ze op de hoogte, laat ze je bedrijf leren kennen door presentaties, kennis uit te delen en beantwoord snel vragen. Een pr-bureau inschakelen is de start van samenwerking. Een samenwerking die vruchtbaar kan zijn, maar waar jij zelf wel veel tijd in moet stoppen.

Extra suggesties zijn natuurlijk welkom!

Deze post heb ik geschreven op PowerPR.nl.
Lees hier het hele bericht

About JW

Jan Willem Alphenaar - spreker en kennisdeler.
This entry was posted in PowerPR, PR 2.0 boek and tagged , , , , , , , , . Bookmark the permalink.