Online Influencers moet je ze inzetten of niet?

In de PR wordt steeds meer gesproken over het inschakelen van online Influencers. Online Influencers zijn mensen die invloedrijk zouden zijn op de diverse Sociale Media.

Om voor mij enigszins onverklaarbare redenen sta ik ook in zo’n toplijst met invloedrijke Twitteraars.

Influence of Bad Influence?
Alsof ik mijn volgers zou kunnen beïnvloeden met wat ik de wereld in slinger. Ik ga er nog steeds van uit dat mijn volgers voldoende over gezond verstand beschikken en zich niet door mij laten leiden. Natuurlijk krijg ik vaak reacties op mijn berichten, maar dat zijn net zo vaak mensen die het niet met me eens zijn.

 

Foto (c) Letsgomobile.nl

Omkoopbaar?

Nu ben ik al meerdere malen door bedrijven gevraagd of ik hun product of dienst wil promoten op Twitter tegen betaling. Dat weiger ik. Om de doodeenvoudige reden omdat ik onafhankelijk ben en wil blijven. Ik bepaal zelf wat ik twitter en wat niet. Als ik iets interessant vind zal ik dat delen met mijn volgers, maar dan is dat altijd mijn eigen keuze en niet in opdracht.

Nu weet ik dat andere online Influencers daar anders over denken, dus misschien krijg je die wel zo gek. Net als dat BN’ers graag met de nieuwste Samsung Telefoon op de foto gaan.

 

Grabbelen.
Als jij online hard hebt gewerkt aan het opbouwen van een reputatie en daardoor een online Influencer bent geworden dan moet je dat volgens mij niet uitbuiten. Op die manier gooi je je reputatie te grabbel en zal je langzaam of snel je invloed kwijtraken.

Wat vinden jullie, is het voor een bedrijf zinvol om online Influencers te betalen voor promotie? En is het ethisch verantwoord voor de betreffende persoon om dit te doen?

 

 

Deze post heb ik geschreven op PowerPR.nl.
Lees hier het hele bericht

About JW

Jan Willem Alphenaar - spreker en kennisdeler.
This entry was posted in PowerPR, PR 2.0 boek and tagged , , , , , . Bookmark the permalink.