Trends in PR en communicatie in 2012 volgens de bloggers van PowerPR

In navolging op de mooiste ontwikkelingen op het gebied van online communicatie in 2011, geven de bloggers van PowerPR ook aan wat volgens hen de trends in 2012 gaan worden. Welke trends zie jij en mis je in dit lijstje? Zet ze hieronder in de comments!

Ronald Dunsbergen – DNAWebadvies

De trend in 2012 is branding. Het hebben van een goede reputatie wordt steeds belangrijker, zeker als het economisch even tegenzit.

Branding is belangrijk, is onderscheiden van de rest, dus voortbestaan. In dat kader gaan we veel personal branding zien. Veel professionals zonder werk overwegen om met hulp van het UWV voor zichzelf te beginnen. Deze toch al krappe markt voor ZZP’ers wordt ‘overspoeld’. Het unieke aan de ZZP’er is hij of zij zelf, en zal dus om die reden personal branding inzetten om zich te onderscheiden van de concurrentie. Mijn uitdaging voor hen is, denk goed na over je ‘elevator pitch’. Veel collega’s kunnen mij namelijk niet vertellen wat ze verkopen. En in het verlengde, wat verkoop je dan? Jezelf of je organisatie? Kan je organisatie groeien, of heb je alleen jezelf in de marketingspotlight gezet. De kans voor de toekomst dus (2013 dan?).

Marieke van Zuien – Cardiff

ik verwacht dat er veel gerichter gebruik gemaakt gaat worden van bewezen platforms. Niet meer allerlei nieuwe communities of content platforms maken (volgens mij hebben we inmiddels geleerd dat dat veel teveel werk is), maar slimmer werken binnen de netwerken die toch al goed functioneren. Zodat succesvolle online/ offline intergratie ook bereikbaar en succesvol wordt voor kleine organisaties/ afdelingen/ budgetten.

Jennifer Delano – JenJenPR

Ik denk dat de emailbox langzaam gaan verdwijnen en in 2012 er steeds meer mensen komen die alleen via Facebook of Google+ gaan communiceren. Ik ken nu maar 1 iemand die dit doet, maar hij gaat een voorbeeld worden voor veel mensen. Persoonlijk moet ik er nog niet helemaal over nadenken. De mailbox is voor mij meer de plek waar ik aan het werk ben en ik al mijn tools (lees: informatie) opsla.

Remco Janssen – Zelfstandige

De trend van 2012 is een efficiëntie in PR te brengen middels technologie. Dat kan via social media releases, dashboards of services als SmartPR. Zelf ben ik met een ondernemer bezig om daar een handige tool, Newsclipper, opnieuw voor in de markt te zetten. Met uitgebreide tracking op je verstuurde PR-campagnes, workflow en rapportages moet het de ultieme Getting Things Done-service in PR-land worden. Ik geloof er heilig in dat technologie PR beter kan, doordat de adviseur meer tijd heeft voor de inhoud en daardoor meer servicegericht kan zijn aan de journalist/blogger. Mediarelaties zijn eenvoudiger te beheren en inzichtelijker te maken en dat zorgt ervoor dat wij ons werk beter kunnen doen!

Wim Beunderman – Zelfstandige

Het integreren van diverse social media, blogs, communities, websites om met andere de verbinding aan te gaan. Vanuit de verbinding ontketen je de ware kracht van social media.

Hanneke Verburg – Winkelman van Hessen

Communicatie in 2012. De arena gaat ingrijpend veranderen.

Crisiseffecten worden nu op alle niveaus voelbaar. Consumentenbestedingen komen onder druk. Investeringen worden geremd, mede door behoudende banken. Communicatie is een concreet instrument voor opdrachtgevers om nog posities te beschermen of uit te bouwen, en beleid te versnellen. Maar er zal vanuit een nieuw perspectief worden gekeken naar communicatie.

Het topmanagement raakt actiever betrokken bij communicatie en sturen aan op business effect. Hierdoor komen communicatieafdelingen onder een vergrootglas. Bureaus zonder uitgesproken profiel krijgen het zwaar. Daarnaast volgt er een shake out en meer (gedwongen) zzp-ers.

Gijs Moonen – LewisPR

Denk dat we in 2012 nog meer zullen focussen op ‘real time journalism’. Een continue stroom van nieuws, samengesteld uit veel verschillende onderdelen zoals blogs, persberichten, YouTube video’s en reacties op Twitter.

Esther Goos – Zelfstandig consultant

Online je doelgroep boeien door middel van contentmarketing gaat volgens mij in 2012 met name in B2B een groei doormaken. Contentmarketing is welliswaar niet nieuw maar het online delen van blogartikelen, white papers, videotips en webinars gaat sterk toenemen in 2012 voorspel ik.

Rebecca Rijnders – Hyves

De trend is dat merken zich door de opkomst van sociale media zich steeds meer als uitgever gaan gedragen. Ze moeten immers zorgen dat ze fans krijgen en dat die fans geboeid blijven dankzij interessante content. PR kan daar een belangrijke rol in spelen. Deze afdeling kan de verhalen (en weetjes) die er over een merk of bedrijf te vertellen zijn, prima delen via sociale media. Storytelling blijft hot, dus ook in PR-land.

Bart Waterschoot – Aangenaam Anders

Verdergaande “no-nonsenserisering” met daarin een belangrijke rol voor marcom en pr. Het gaat niet langer om de belofte, maar om de bewijsvoering van die belofte.

Marcel Nanning – B2B Marketeers

2012 wordt het jaar van nog meer transparantie en openheid. Ik verwacht ook meer initiatieven die samenhangen met Social Groups, in lijn van Crowd Funding, Crowd sourcing en occupy..Qua techniek verwacht dat AR verder doorontwikkeld wordt en vaker wordt toegepast. En E-commerce gaat vast en zeker meer terrein veroveren.

Herman Feberwee – zelfstandige

Je ziet steeds meer sites opdoemen die uit de overvloed aan filmpjes, foto’s en interessante berichten op het web de krenten halen en ons op hun site voorschotelen. Sites als Digg, StumbleUpon en de relatief nieuwe site WalltoWatch. Ze vinden voor ons de spelden uit de hooiberg die internet is.
Ik veronderstel dat dit type sites steeds belangrijker wordt voor het communiceren van een commerciele boodschap. Dat kan natuurlijk middels bannering, maar slimmer is het om je boodschap te verpakken als interessant internet topic. Volgens mij wordt dat een trend in 2012. Dat is eveneens de mooiste ontwikkeling die ik in 2011 heb waargenomen.

Ward van Beek – Got Content

De verdere groei van het begrip Content Marketing en het inzetten van content voor het bouwen van relaties met doelgroepen.

Jan B. Mulder – Hug your Customer

Het element van wederkerigheid of beter genoemd Giver’s Gain. Geven om te geven, niet geven om te ontvangen.

Marja Boedart – Communicatieadviseur en freelance journalist

Sociale media worden gewoon onderdeel van de communicatiemix.

Marjolein van Appeldorn – House of Social Media

Webwinkelen wordt omvangrijker dan fysiek winkelen. Door gebruik te maken van algoritmen en business analytics krijgen consumenten exact die producten aangeboden die bij hun smaak- en levensstijl passen. Ik verwacht tevens dat in 2012 de Facebook shops eindelijk gaan leven en winst genereren.

Erik van de Nadort – Room8 communicatie

Trend: integratie van marketing en PR, zonder dat de inhoud volledig wordt bepaald door de commerciële belangen. Ik verwacht meer slimme samenwerkingen te zien tussen verschillende merken. Bijvoorbeeld: een objectief reisverslag van een stad, waarbij gebruik wordt gemaakt van een vervoersmiddel (auto, trein) dat gesponsord is..

Jasper van Zandbeek – Van Zandbeek Communicatie

Opdrachtgevers zullen in 2012 bureaus meer dan ooit tevoren gaan afrekenen op basis van accountability (ROI). Bureaus worden hierdoor nog meer een businesspartner (versus communicatiepartner) met alle kansen en risico’s van dien. PR- en communicatiebureaus gaan zich veel vaker bemoeien met bedrijfsstrategie en zullen op tactisch niveau kennis moeten hebben van iedere communicatiediscipline: van positionering tot packaging design en van mediarelaties tot webcare. Ik voorspel dus dat het businessmodel en de werkwijze van bureaus hierdoor snel gaan (lees: moeten) veranderen..

Kim Stolk – KISS2

In 2012 verwachten we dat de online gamification een vlucht gaat nemen. Online games zijn al ontzettend populair. Neem Angrybirds of Fruit Ninja. Ware begrippen in het online gameland. Steeds meer adverteerders zullen de populariteit en waarde van het bedenken en uitwerken van een game inzien, als onderdeel van een innoverende marketingcommunicatiestrategie. Een voorwaarde is dat de game niet overdreven product placement moet bevatten, maar dat het spel zelf de hoofdrol speelt en het te verkopen product juist een ondergeschikte rol heeft. Door het spel leuk en aantrekkelijk te maken, gaan mensen van het spel houden en zullen ze automatisch een positieve associatie hebben bij jouw merk. Laat dat nu juist de bedoeling zijn.

André Driessen – Andries tekst, training en advies

De definitieve doorbraak van Facebook in het MKB. Veel grote bedrijven kennen de kracht van dit sociale medium al. Ook voor MKB’ers en Zelfstandig Profressionals is het een geweldige manier om razendsnel, gericht en persoonlijk met je doelgroep te communiceren.

Deze post heb ik geschreven op PowerPR.nl.
Lees hier het hele bericht

About JW

Jan Willem Alphenaar - spreker en kennisdeler.
This entry was posted in PowerPR, PR 2.0 boek and tagged , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , . Bookmark the permalink.