Het zal je kind maar zijn. Fotomisbruik op Social Media.

Delen
Social Media gaat over delen. En delen is leuk. Dat doen we dan ook massaal. Vertellen waar en wat we eten. Hoe leuk de kinderen de kermis vinden. De blije kindergezichtjes met Sinterklaas. Voor veel mensen is dat de reden dat ze Facebook, Hyves, Twitter, Instagram, Pinterest, Picassa en Flickr vol flikkeren met foto’s. Doe ik zelf ook graag. Als mijn kat in een vreemde houding ligt, of mijn konijn eet een wortel dan wil ik dat ook delen. Een soort van vreemde exhibitionistische neiging die Social Media gebruikers veelvuldig vertonen.

Delen en vermenigvuldigen
Mensen vergeten wel eens dat hun foto’s die ze openbaar publiceren ook openbaar gebruikt of misbruikt kunnen worden. Het is leuk dat opa en oma de foto’s van de kleinkinderen kunnen bekijken spelend op het strand, maar Igor Isnietof uit Rusland waarschijnlijk ook. En laat Igor nu eens verkeerde bedoelingen hebben. Vul zelf maar in wat mensen voor verkeerde bedoelingen kunnen hebben met de foto’s van jouw kinderen die in zwemkleding spelen op het strand. Voor je het weet duiken je foto’s op op allerlei websites waar je niet mee geassocieerd wil worden.

De case van Bing
Gistermiddag verscheen er een bericht op de website van Omroep Brabant. Fotograaf Hugo de Jong was slachtoffer geworden van digitale fotodiefstal. Hugo had ontdekt dat een Twitteraccount uit Canada (@comedyortruth) een door hem geplaatste foto op Flickr van zijn zoontje Bing (vernoemd naar de zoekmachine?) gebruikte als profielfoto.

Hugo heeft daarom contact opgenomen met Twitter en de account is uiteindelijk verwijderd. Opgelost zou je zeggen, maar nee hoor. @comedyortruth gaat gewoon verder onder een nieuwe naam, met wederom de foto van Bing in het profiel.

Wat kun je hier aan doen?
Het beste dat je kunt doen als dit je overkomt, overigens vind ik dit nog vrij onschuldig, is een berichtje tweeten naar de betreffende persoon. Leg uit dat je het niet leuk vindt dat je foto wordt gebruikt en verzoek de persoon deze foto te verwijderen. Ik vraag me af of Hugo dat heeft gedaan. Hugo zou als beroepsfotograaf ook nog zo slim kunnen zijn om zijn watermerk in alle foto’s te plaatsen. Maar nog beter is natuurlijk voorkomen dat dit gebeurt. Denk goed na of je alle foto’s wel publiekelijk wilt delen. Als je dat niet wilt loop dan eens goed je instellingen na op Facebook en Hyves. Stel het zo in dat alleen je vrienden de foto’s kunnen bekijken. Natuurlijk loop je het risico als anderen foto’s van jou of je kinderen plaatsen. Dat blijft moeilijk, zo niet onmogelijk, te controleren.

Hieronder een weergave van de reacties die ik op Twitter kreeg over deze case.

[View the story “De case van Bing” on Storify]

Deze post heb ik geschreven op PowerPR.nl.
Lees hier het hele bericht

About JW

Jan Willem Alphenaar - spreker en kennisdeler.
This entry was posted in PowerPR, PR 2.0 boek and tagged , , , , , , , , , , , . Bookmark the permalink.