Kijkje achter de schermen bij een live nieuwsuitzending

Vanochtend was ik weer te gast bij Omroep Brabant. Ik had een interview voor een item voor het nieuws van zondag, dus dan is het makkelijk om even langs de studio te gaan.

En wat vind ik dat gaaf. Er hangt nog altijd een bepaald aantrekkelijk sfeertje rondom televisie. Ondanks dat ik bijna alle Tv-studio’s in Nederland wel heb gezien, blijf ik het fascinerend vinden. En dan met name nieuwsuitzendingen. Een live nieuwsuitzending vraagt namelijk altijd een optimale prestatie van het team dat je niet op TV ziet. Natuurlijk, de presentator of presentatrice moet presteren op het juiste moment, maar zonder het team erachter lukt dat gewoon niet.

Een bevriende journaliste, Audrey Verhagen, sleurde mij mee naar de regie-kamer (nee dit wordt geen spannend verhaal) om mee te kijken naar de live uitzending.

En daar zat een heel team. Regie, beeld, geluid en autocue. Klaar om te zorgen dat wij als kijker een vloeiende uitzending. Aftellen, filmpje instarten, de presentator coachen, zorgen dat de presentator de juiste teksten ziet op de autocue. Het gebeurt daar allemaal. Professionals die weten wat ze doen en wij als kijker (gemiddeld zo’n 300.000) zien gewoon een normale nieuwsuitzending.

Ik vind dat mooi om te zien, om te voelen. De spanning en het professionalisme waarmee weer een uitzending wordt opgeleverd. En dat meerdere malen per dag.

Eigenlijk moet elke pr-professional dit een keer zien. Bel eens naar je lokale of regionale omroep en vraag het. Kijk eens verder dan alleen de redactie.

Deze post heb ik geschreven op PowerPR.nl.
Lees hier het hele bericht

About JW

Jan Willem Alphenaar - spreker en kennisdeler.
This entry was posted in PowerPR, PR 2.0 boek and tagged , , , , , , , . Bookmark the permalink.