ROI van Social Media – het rendement van een LinkedIn actie

Afgelopen vrijdag stuurde ik via LinkedIn een mailtje naar mijn Nederlandse LinkedIn contacten.

Landingpage

Het mailtje had als doel de voorverkoop van mijn boek, dat 31 mei uitkomt, te stimuleren. Om dit te ondersteunen had ik een speciale landingpage gemaakt, zodat mensen meer konden lezen over het boek zelf. Het gaat tenslotte om een boek dat nog niet uit is en waarvan je dus niet weet waar het precies over gaat.

Om te zien wat nu het effect was van deze mailactie, had ik in de e-mail een speciale bit.ly code gebruikt. Door de statistieken van bit.ly kan ik dus precies zien hoeveel mensen vanuit het mailtje op LinkedIn hebben doorgeklikt naar de landingpage.De landingpage is namelijk ook via andere manieren te bereiken, maar ik wilde schone informatie over het aantal kliks vanuit de LinkedIn actie.

Het resultaat

Zoals je in de bovenstaande grafiek ziet was het afgelopen vrijdag erg druk. Let op, dit was de dag na Hemelvaart, de dag dat veel mensen een extra vrije dag hadden genomen.

Doorkliks – 1e conversie – 20%

Van de 2009 verstuurde mailtjes, hebben er 410 geleid tot een doorklik binnen een week. Dat zullen er nog een paar worden, maar de grote massa is al geweest. Totaal zijn er 583 mensen op de landing page gekomen, onder andere via Twitter en Facebook. Maar 70% van de bezoekers kwam via de LinkedIn actie.

Naar de bestelpagina – 2e conversie.

Van de 583 bezoekers van de landingpage hebben er 270 doorgeklikt naar de bestelpagina bij de uitgever. Dat is 46%. Daarvan hebben uiteindelijk 183 mensen (67%) daadwerkelijk het boek besteld en betaald.

Uiteindelijke conversie – 6,3% koopt!

Dus voor de rekenaars onder ons.

2009 LinkedIn contacten -> 410 doorkliks -> (270*70%) 189 LinkedIn contacten zijn doorgegaan naar de bestelpagina -> (189*67%) 128 bestellingen.

Dus een mailactie op geselecteerde LinkedIn contacten leidt tot een uiteindelijke conversie van 6,3%.

Als je deze berekening niet kunt volgen, hij klopt :)

ROI van Social of van DM?

Is dit nu direct mail of Social? Tja, eigenlijk is het een combinatie van beiden. De conversie is in ieder geval stukken hoger dan bij een ‘normale’ direct mail actie.

Financiële cijfers:

Het opstellen en versturen van het mailtje kostte mij op mijn vrije dag totaal 2,5 uur. Stel ik hang daar een intern tarief van 70 euro per uur aan, dan zijn de totale kosten 175 euro.

Van elk verkocht boek krijgt een schrijver normaliter tussen de 8% en de 12% van de verkoopprijs. Mijn boek kost 15 euro dus ga uit van 1,50 per boek.

128 bestellingen van 1,50 is een opbrengst van 192 euro. Vette winst dus :)

Meerwaarde

Maar het levert natuurlijk meer op dan die 192 euro. Het gaat er om dat er een kleine buzz gecreëerd is, die groter zal worden als de bestellers hun boek op de deurmat ontvangen op 1 juni. Er zijn al meer dan 200 boeken verkocht, zonder dat iemand het boek heeft gezien. Daar ben ik zelf al heel trots op.  Alleen houdt het dus wel in dat ik op 31 mei een lam handje zal hebben voor het signeren van al die boeken. Dus dat levert het me ook nog op :)

Wil je ook mede-veroorzaker zijn van mijn lamme handje, bestel dan ook mijn boek voor 28 mei en je hebt het gesigneerd en al, zonder extra verzendkosten voor 15 euro rond 1 juni in huis.

 

Deze post heb ik geschreven op PowerPR.nl.
Lees hier het hele bericht

About JW

Jan Willem Alphenaar - spreker en kennisdeler.
This entry was posted in PowerPR, PR 2.0 boek and tagged , , , , , , , . Bookmark the permalink.