Zondagochtend, net wakker. Je start Facebook op en je krijgt heel vriendelijk de volgende vraag:
Een vrij directe vraag voor als je net wakker bent, dus ik antwoord ook direct
Dan komt Facebook meteen met een volgende vraag:
Dat is vriendelijk. Of is het een beleefdheids vraag? Ik zal maar antwoorden.
Dan een vraag die bij mij toch de nodige vraagtekens oproept.
Als het goed is weet Facebook veel beter dan ik wat er gebeurt in de wereld. Zij kunnen precies zien waar iedereen over praat. Ze weten ook dat het zondagochtend is en dat er dan altijd weinig gebeurt. Maar ik antwoord toch maar. Misschien dat ze door het tijdverschil niet weten dat het hier nog vroeg is.
Nu wordt het al persoonlijker.
Op zich een goede vraag. Ik voel me ‘s ochtends altijd wel goed. Veel energie. Aangezien Facebook wel steeds de dialoog start met de vorige vragen, stel ik ook maar een wedervraag. Kijken of er nog een reactie komt. Want misschien ligt het aan mijn botte antwoorden dat het gesprek met Facebook steeds doodbloedt.
Maar helaas, Facebook zwijgt daarna in deze conversatie en stelt gewoon weer een volgende vraag.
Dat vind ik een rare vraag, in ons huidige gesprek. Facebook negeert mijn vorige antwoord en gaat dus gewoon verder met het standaard vragenlijstje. Het doet me een beetje denken aan een gesprek met Harry Mens. Maar goed ik geef een antwoord om een minimale reactie uit te lokken. Tenslotte wil ik het gesprek graag gaande houden
En wederom ontwijkt Facebook de dialoog. Het wordt een beetje eentonig. Ik krijg het gevoel een monoloog te voeren.
Ja, nou breekt mijn klomp. Eerst vragen wat er gebeurt. Geef ik antwoord. Zwijgt Facebook. En dan deze vraag. Nou als je het zelf niet weet Facebook, dan zal ik je dat maar eens kort vertellen.
Facebook – je bent mijn vriend niet!
En nu ben ik klaar met je. Je start een dialoog. Ik ga het gesprek met je aan en vervolgens zwijg je in alle talen. Noem jij jezelf een vriend? Nee Facebook, jij bent mijn vriend niet. Ik ga selectiever worden met mijn vrienden. Echte vrienden gaan ook echt het gesprek aan. Als jij wilt dat jouw leden met elkaar de dialoog opzoeken en dat bedrijven ook met hun klanten in dialoog moeten, dan zul je zelf eerst het goede voorbeeld moeten geven. Nepvriend!
CHECK!!
Hihi, het komt inderdaad heel erg nep over zo. Amerikaanse toestanden……
Moet je eens met Cleverbot praten: http://cleverbot.com/. Die doet dat echt veel beter, is zelfs voor de de Turing test geslaagd!
Leuke blog, Jan Willen. Veel succes in het nieuwe jaar en collegiale groet.
🙂