Column: Social Media moet je helemaal niet zelf willen doen

Elk bedrijf dat actief online is, wil met social media aan de slag. Om de dialoog aan te gaan met klanten. Om de klanten te lokken naar de website.

Niet vertellen hoe goed je bent

Maar ondertussen wordt vergeten waar het werkelijk om gaat, de klantervaring.
Bedrijven zijn erg goed in het vertellen hoe goed en fantastisch ze zijn, maar niemand gelooft bedrijven die dat over zichzelf vertellen. Bij social media komt succes maar van een belangrijke kant, de klant. En dan natuurlijk de tevreden klant.

Stop je energie in je klantervaring

Dus in plaats van al je energie te stoppen in social media campagnes, Facebook advertenties en het verzenden van berichten via Twitter, kun je je beter richten op de klantervaring. Zorg dat de klant die op jouw website komt, blij verrast is. Blij verrast door de duidelijkheid, je aanbod en vooral je service. Zorg dat dit boven de verwachting is van je klant. Het enige dat je dan nog moet doen is zorgen dat je klant dit vanaf jouw site kan delen op de diverse sociale netwerken.

Bereik je doelgroep via je klant

84 procent van de consumenten wantrouwt reclame en 72% vertrouwt op tips van vrienden. Dus wanneer jouw klant tevreden is en dit deelt met vrienden op Facebook of Twitter, dan is dat de beste promotie die je kunt krijgen. Elke klant heeft vrienden met gelijke interesses. Dus wanneer jouw klant zijn ervaring die hij met jou heeft, deelt onder zijn of haar vrienden, dan heb je je doelgroep al bereikt.

De keerzijde

Als je service daarentegen slecht is en totaal niet aan de verwachtingen voldoet van de klant, dan zal de klant deze onvrede ook online delen. Dat kun je wel proberen achteraf recht te zetten met een webcare team, maar dat moet je voorkomen. Dus stop al je energie in duidelijkheid, volledigheid en service. Als je dat goed voor elkaar hebt, komt je succes op social media vanzelf. Laat ze maar over je lullen. Dat kan geen kwaad als jij je werk goed doet!

About JW

Jan Willem Alphenaar - spreker en kennisdeler.
This entry was posted in column, ondernemen, Social Media ontwikkelingen and tagged , , , , , , , , , . Bookmark the permalink.

6 Responses to Column: Social Media moet je helemaal niet zelf willen doen

  1. En zo is het, heel helder: “Bij social media komt succes vooral van de tevreden klant” @jwalphenaar http://t.co/xgAKtt0W

  2. @hwheetebrij says:

    Zet de klant aan het werk! ”Column: Social Media moet je helemaal niet zelf willen doen | http://t.co/PSPyTkdL #ondernemen #marketing

  3. @gertjan84 says:

    Creëer ambassadeurs voor je bedrijf: ‘Column: Social Media moet je helemaal niet zelf willen doen’ http://t.co/ad1beYUq via @hwheetebrij

  4. Social media moet je helemaal niet zelf willen doen; mooi stukje door @jwalphenaar #true http://t.co/rFWE9sUU

  5. De meeste mensen spreken nog over het “inzetten van social media” en daar begint de ellende al. Je zet advertenties in, niet social media (ik heb jou het ook wel eens horen zeggen). Dit hardnekkige misverstand is pas voorbij als de laatste traditioneel geschoolde marketeer die in middelen denkt failliet of overleden is vrees ik.

  6. @JWNAS says:

    #ondernemen @strooizoutadv Erg benieuwd hoe je hier over denkt?
    http://t.co/Jipz9iHl

Comments are closed.