Klantbeleving, maar dan andersom

Gisteravond mocht ik een workshop geven over Bloggen aan een groep studenten in Groningen.

Zij hadden hiervoor een locatie geregeld bij een horecaexploitant waar zij dit al eerder hadden gedaan. Een echte leuke, mooie locatie. Ik had vooraf foto’s gezien en dat zag er echt goed uit. Bij de Uurwerker zouden wij een aparte zaal betrekken vanaf 19:00.

Toen wij aankwamen op de locatie bleek dat deze vol met gasten zat. De organisatoren spraken hiervoor het personeel aan van de Uurwerker en een van de dames daar gaf als reactie: “vinden jullie het erg dat er andere mensen zitten?”

2014-05-13 18.53.42

Aangezien het lastig is een verhaal over te brengen op een groep van ruim 20 mensen, terwijl andere gasten ertussen zitten te drinken en te kletsen vroegen wij of dit niet anders kon. Met overduidelijke tegenzin liep de dame van de Uurwerker weg om een collega te halen.

Met veel moeite en tegenzin hebben ze de gasten een andere tafel in het restaurant gegeven, zodat wij de gereserveerde en betaalde zaal konden gebruiken. Maar toen moest er nog aangesloten worden. Er was een beamer en ergens achter de bar een aansluiting.

Zoek het zelf lekker uit
De beamer bleek scheef en gaf een foutmelding, maar er was ook geen afstandsbediening om die melding weg te klikken. Op een gegeven moment kwam de eigenaar van de tent ook nog langs met de afstandsbediening en werd er tegen de organisatoren van deze workshop gezegd dat ze het verder zelf maar uit moesten zoeken. Vervolgens werden we alleen gelaten…

Okay, het is gelukt. Want met vereende krachten en een paar bierviltjes krijg je elke antieke beamer wel aan de praat. Maar ondertussen was het al kwart over zeven voordat we van start konden gaan. Uiteindelijk is het een ontzettend gezellige avond geweest, maar dat is niet te danken aan de medewerkers van de Uurwerker.

Eerste indruk bepaalt alles
Ik spreek op veel locaties in het land. Van theaterzaal tot bedrijfskantine, maar nog nooit heb ik zo’n slechte ervaring gehad. Geen interesse vanuit het personeel, onvriendelijkheid en geen medewerking. Het voelde gewoon alsof we niet welkom waren. Alsof ze geen klanten wilden die terugkomen.

Anti-ambassadeur
Nu kom ik niet vaak in Groningen (hoewel) dus voor de Uurwerker maakt het niet uit dat ik geen Euforie heb ervaren. Het zal hun duidelijk worst zijn of ik wel of geen ambassadeur voor ze wordt. Ik zal het zeker niet worden. Als iemand mij ooit vraagt weet jij nog een goede locatie in Groningen voor een workshop, om iets te eten of gezellig wat te drinken, dan zal mijn antwoord in ieder geval Niet de Uurwerker zijn.

Dit staat zo in schril contrast tot het artikel dat ik laatst op Marketingfacts publiceerde: Beste marketingstrategie, investeer in de euforie van de klant. Misschien moet de Uurwerker dit maar eens lezen.

 

 

2014-05-13 20.56.44

About JW

Jan Willem Alphenaar - spreker en kennisdeler.
This entry was posted in bloggen and tagged , , , . Bookmark the permalink.