Sinds november 2009 spreek ik over een zeer bijzonder project dat ik ben gestart, DSBTheMovie. DSBThemovie ontstond als een eenvoudig ideetje om te testen hoe crowdsourcing nu precies werkte.
Internationale primeur.
Dat het internationaal nieuws zou halen en zelfs opgenomen zou worden opgenomen in het nieuwste boek van David Meerman Scott had ik nooit durven dromen. Dit eenvoudige idee bleek namelijk heel bijzonder te zijn. Het was de eerste keer, voorzover ik weet ook nog steeds de enige, dat er een film volledig tot stand is gekomen via crowdsourcing.
Het verhaal
Hieronder een verhaal over hoe de film tot stand is gekomen.
Gepubliceerd op Decommunicatiedesk.nl
![]() 19 oktober 2009 ging de DSB Bank failliet. Een drama voor de vele slachtoffers en de medewerkers. In die periode zat ik veel in de auto, tijd die ik voornamelijk gebruikte om ideeën uit te werken. Zo zou ik voor Marketingfacts een artikel gaan schrijven over crowdsourcing, maar ik had geen idee waar het over zou moeten gaan. De laatste twee weken werd het nieuws beheerst door de DSB Bank. Je kon geen krant of nieuwssite openslaan of het ging over DSB. Je kon geen tv-zender aanzetten of Scheringa, Wouter Bos of Pieter Lakeman was in beeld Op die 19e oktober geschiedde wat er al aan zat te komen. De DSB Bank werd failliet verklaard. Op 20 oktober, tijdens het dagelijkse verveelmoment in de file, zat ik na te denken over de gevolgen van dat faillissement. Doordat er in Nederland een depositogarantiestelstel bestaat, zullen de rekeninghouders tot een bedrag van 100.000 euro schadeloos gesteld worden. Het geld dat hiervoor nodig is wordt bij de andere banken in Nederland opgehaald. Dus ook bij de staatsbanken waar wij als belastingbetaler mede-eigenaar van zijn. Scheringa ging ons dus allemaal geld kosten. Toen Scheringa vervolgens aankondigde een boek te gaan schrijven en een film te maken over hoe hij kapot was gemaakt, raakte ik lichtelijk geïrriteerd. Hij kostte ons allemaal geld als belastingbetaler en dan moesten wij hem ook nog eens betalen om te horen hoe hij ons geld had gekost? Dat rijmde niet helemaal in mijn hoofd.Iedereen die je sprak die dagen had een mening over de DSB-affaire. Lakeman was een held – of Lakeman was de aanstichter. Scheringa was een oplichter of Scheringa was een krachtige ondernemer. Allemaal verschillende meningen die je niet terugzag in al het mediageweld. Toen ontstond bij mij het idee voor mijn artikel over crowdsourcing: we maken zelf een film over DSB via crowdsourcing om de mening van de crowd samen met de crowd weer te geven. De projectnaam moest DSBTheMovie worden.De eerste stappen Na dit voor mij volstrekt heldere idee te hebben neergelegd bij allerlei mensen in mijn omgeving, vond ik na vele kritische afwijzingen en voor-gek-verklaringen eindelijk een partij die mijn hersenspinsel begreep: de redactie van Marketingfacts. Matthijs van den Broek, hoofdredacteur van Marketingfacts, zag er wel iets in en gezamenlijk spraken we af om te gaan werken aan het projectplan. We wisten nog niet precies wat we gingen doen, want beiden misten we elke ervaring met het maken van films of het uitvoeren van een crowdsourcingproject. Wat we wel wisten was dat dit een leuk idee was. Volgens Matthijs zou dit idee misschien nog wel eens de pers kunnen halen. Als voormalig PR-consultant dacht ik dat hij te veel droomde. Zo nieuwswaardig kon dit toch niet zijn? Een groter ongelijk kon ik niet hebben, is later gebleken.We wisten dat we social media, ons expertise-veld, zouden inzetten voor dit project en zodoende registreerden we op alle sociale netwerken accounts met de naam DSBTheMovie. Zo ook op LinkedIn. Daar hadden we een groep aangemaakt getiteld DSBTheMovie en een korte beschrijving dat het ging om het crowdsourcing filmproject over de DSB Bank.Wanneer je, een week na het faillissement van een bank een dergelijke groep registreert op een sociaal netwerk, loop je een risico. Het is namelijk de tijd dat elke journalist druk op zoek is naar meer achtergrondinformatie. Zo ook het maandblad Quote. Henk Willem Smits, redacteur bij Quote, was op LinkedIn aan het zoeken naar extra informatie over de bank, toen zijn oog viel op onze groep. Binnen een uur had hij mij getraceerd en hing hij aan de telefoon. Op zijn vraag wat ik van plan was, schetste ik heel kort het idee: met behulp van crowdsourcing een film maken om de mening van het Nederlandse publiek weer te geven. Op de vraag wanneer we gingen starten, antwoordde ik heel enthousiast: morgen. We zouden namelijk een eerste aankondiging plaatsen op Marketingfacts om ideetjes te verzamelen over hoe we zo’n project moesten aanpakken.Dat ene telefoontje veranderde de planning en uiteindelijk mijn leven. Dezelfde middag stond er namelijk een artikel op Quotenet.nl, de website van Quote, met als titel: ‘Hij komt: DSB The Movie’. Enigszins enthousiast lazen we het artikel. Dit zette ons onder druk om het projectplan snel af te maken en de eerste oproep te schrijven voor Marketingfacts. Gelukkig, dachten we, wordt een artikel op Quotenet niet zoveel gelezen. Helaas, dat artikel werd dus wel door andere journalisten gelezen die op zoek waren naar nieuws over de DSB Bank. Dus dezelfde avond kopte het AD op hun website met: ‘Eerste DSB-Film al in de maak’. Later die avond volgde ook Dagblad de Pers.Die nacht heb ik niet geslapen en heb ik gewerkt aan een persbericht, een eerste voorlopige website en een artikel voor op Marketingfacts. Geleefd door de media Het logo crowdsourcen Toen een verslagteam van Editie NL kwam om opnamen te maken over het project, konden we deze opdracht ook meteen mooi aankondigen. Net als op onze website en de ondertussen ingerichte Social Media. 1.200 mensen in banen leiden Bij de opdracht voor het logo hadden we meteen een deadline opgegeven voor het inleveren van het materiaal: 2 november. Een korte periode, maar we dachten zo voldoende tijd te hebben om het projectplan af te schrijven en op deze manier wilden wij het principe van crowdsourcing ook kunnen testen. Het projectplan is tot op heden nog niet af. We zijn er simpelweg niet meer aan toegekomen. We hebben een logo! Dit logo heb ik vervolgens diezelfde nacht door een drietal video-kunstenaars laten verwerken tot een teaservideo. Toen wij deze op 3 november via een persbericht verspreidden werd hij al snel overgenomen op meerdere websites en uiteindelijk zond RTL-Z de teaser meerdere malen uit tijdens de middaguitzending. Na het logo hebben we dezelfde procedure uitgevoerd voor de soundtrack. Toen begon het echte werk: het filmscript. Een filmscript crowdsourcen werkt niet 3-2-1- ACTION Ik kon eindelijk een periode van rust nemen om alle ervaring van de voorgaande maanden te verwerken. Daar ging ik de fout in. Wegens familieomstandigheden…. Ik ging de groepen mailen om te informeren of het allemaal goed ging. Waren er onduidelijkheden, lukte het plaatsen op de website niet? En toen kwam het besef. We waren te vrijblijvend geweest. Door er niet bovenop te zitten was het bij veel groepen verwaterd. Het enthousiasme waarmee de meesten zich tijdens de feestdagen hadden aangemeld, was al weer lang en breed met de goede voornemens verdwenen. De eerste reacties op mijn e-mail waren dan ook niet veelbelovend. Op één dag kreeg ik twaalf mailtjes met dezelfde strekking; ‘wegens familieomstandigheden bij een van onze groepsleden….’. Bij het eerste mailtje reageerde ik nog begripvol en wenste ik ze veel sterkte met de pijnlijke situatie. Bij het zesde mailtje besefte ik dat dit de meest gebruikte smoes was. Nieuwe ronde, nieuwe kansen Eindmontage Première Vier sterren Kracht van een Twitterbericht En weer pakten de media het op. Een kwartier na het bericht op Twitter werd ik gebeld door NOS Headlines, wat tot een publicatie leidde. RTL-nieuws pikte het nieuws op en uiteindelijk begon het hele circus weer van voren af aan. Deze keer zonder een media-offensief of een doordacht PR-plan. Nee, simpel door het sturen van een berichtje op Twitter. Internationale aandacht En verder?
|
DSBTheMovie in cijfers De film is in zeven maanden tijd gemaakt zonder enkele vorm van financiering. In totaal hebben 408 mensen – amateurs en professionals – vrijwillig meegewerkt aan dit project. Elke deelnemer heeft zijn eigen activiteiten betaald. DSBTheMovie heeft tot nu toe een mediawaarde opgeleverd van meer dan twee miljoen euro, gebaseerd op advertentiewaarde. De film heeft op dit moment in 21 filmhuizen gedraaid. Op Youtube is de film van 52 minuten die vanaf 18 december 2010 online staat, al meer dan 3.000 keer bekeken. |
Leuk om dit uitgebreide verhaal te lezen Jan Willem!
Vooral interessant om te zien dat je niet te vrijblijvend moet zijn, maar strak moet blijven communiceren en binden. En uiteraard dat een ‘oldschool’ persbericht voor de nieuwe impuls heeft gezorgd!