Vandaag was een spannende dag. Tijdens het tweedaagse Logeion-congres, mocht ik een plenaire presentatie houden na mijn zeer gewaardeerde collega Martijn Aslander. Een spreker waarvan iedereen die hem ooit heeft gehoord, weet dat hij de beste in Nederland is. Mijn voorgevoel was dat ik met mijn presentatie na hem, sowieso in zijn schaduw zou vallen. Althans dat was mijn, achteraf onterechte, angst.

Martijn had de zaal precies opgewarmd, zodat ik meteen een oplettend, enthousiast publiek had. En precies dat had ik nodig voor mijn presentatie. Ik geniet van publiek dat nieuwsgierig en betrokken is. Zeker als het een groep van zo’n ongeveer 300 personen is. Heerlijk!

De opdracht die ik had was ook zeer bijzonder. Kun je interactief met de zaal aan de slag gaan. Kun je met 300 mensen live gaan crowdsourcen?

Live crowdsourcen?
Live crowdsourcen met 300 man. In drie kwartier tijd? OMG. En dan ook nog resultaat?
Dat is lastig, verdomd lastig. Maar ik heb het volgende bedacht. Ik doe eerst een kwartiertje theorie over crowdsourcing, co-creatie, de 10 belangrijkste punten voor crowdsourcing en een uitleg over burgerparticipatie. Dat waren de eerste 80 slides.

Burgerparticiperen
Vervolgens zou ik de zaal uitleggen dat wij met zijn allen de nieuwe bewoners zijn van een nieuwe Vinex wijk. In deze wijk is een open ruimte die ingericht moet worden ten faveure van de bewoners. Een herkenbare situatie voor iedereen. In de wijk zitten drie belangrijke doelgroepen die hiermee bediend moeten worden. Jonge gezinnen, bejaarden actieve 50-plussers en hangjongeren. Ook voor iedereen herkenbaar. De situatie was als volgt. De gemeente had een aantal voorstellen gehad en de bewoners mochten nu meebepalen hoe deze open ruimte ingericht zou worden. Op deze manier werd het crowdsourcing aspect wel zwaar beperkt, maar het ging er om om in dit korte tijdsbestek een beeld te vormen.

Publiek betrekken
Om het geheel wat meer body te geven heb ik drie vrijwilligers uit het publiek gevraagd die de respectievelijke doelgroepen wilden vertegenwoordigen. Volledig verrast was ik door de enthousiaste deelnemers die dit wilden doen. Zij kwamen erbij op het podium en kregen een zeer belangrijke rol. En die namen ze heel erg goed op. Dit was een kadootje voor me.

De opdracht
Bij elk ingediend voorstel, vanaf slide 81, moesten de drie vertegenwoordigers hun standpunt hierover geven. Ieder vanuit het belang van de groep die zij vertegenwoordigden. Vervolgens kon het publiek via SMS stemmen waarna de resultaten direct zichtbaar op het scherm werden.

Het resultaat
Het publiek heeft mogen proeven van hoe een dergelijk proces in zijn werk gaat. De doelgroepvertegenwoordigers hadden enorme invloed op de stemmers. Als ik voor dit onderwerp een hele middag had gehad, dan had ik de zaal ook de voorstellen laten indienen zodat er meer inzicht in het crowdsourcing proces kwam. We hadden dan ook mensen uit de zaal kunnen vragen wie de kinderboerderij zou willen maken of de speeltuin zou willen maken. Dan zou het een completer crowdsourcing project zijn geweest. Maar helaas. Ik denk echter dat de boodschap is overgekomen.

Ik vond het een super experiment dat ik nog niet eerder had gedaan, maar wat ik zeker vaker zou willen doen. Dit is namelijk echt leuk.

Hieronder de slides inclusief de stemresultaten:

Feedback
Het mooie van een communicatiecongres is dat er veel mensen twitteren. Dat is precies de feedback waar een spreker op zit te wachten. Dus hieronder een weergave daarvan.
Simone de Jong (@sim1andonly) heeft nog een kop koffie tegoed.